لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

اینترپل: درخواستی برای صدور حکم جلب مقام‌های اسرائيلی نگرفته‌ایم


لوگوی اینترپل
لوگوی اینترپل
اينترپل، پليس بين الملل، می گويد هيچگونه درخواستی را از ايران برای صدور حکم جلب مقام‌های سیاسی نظامی اسرائيل در ارتباط با حمله اخير اين کشور به نوار غزه، دريافت نکرده است.

این در حالی است که سعید مرتضوی، دادستان تهران روز يكشنبه اعلام کرد که از پليس بين‌الملل (اینترپل) خواسته تا براى ۱۵ مقام سیاسی و نظامی اسرائیل كه در ميان آنها نام نخست وزير، وزير امور خارجه و وزير دفاع این کشور به چشم مى‌خورد، به اتهام مشاركت در جنگ ۲۲ روزه غزه برگ جلب و «اخطار قرمز» صادر كند.

بر اساس «اخطار قرمز»، پليس بين‌الملل از كشورهای عضو در خواست خواهد كرد تا در صورت مشاهده اين افراد، آنها را بازداشت كرده و احتمالا به كشور درخواست كننده تحويل دهند.

اخطار قرمز، بالاترين و مهم‌ترين اخطاريه‌اى است كه اينترپل براى دستگيرى افراد صادر مى كند.

خبرگزاری های آسوشيتدپرس و آلمان، به نقل از مسئولان اينترپل می نويسند که اين سازمان معمولا درباره گزارش های نادرستی که در رسانه ها داده می شود، ابراز نظر نمی کند اما در اين مورد خاص «استثناء» قائل شده اند.

وزارت خارجه اسرائيل هم گفته های برخی از مسئولان ايران را مبنی بر ارسال اسناد و مدارکی به پليس بين الملل و درخواست صدور برگه اخطار قرمز برای رهبران اسرائيل، «تبلغيات سياسی» و «بی پايه و اساس» خوانده است.

سعيد مرتضوى، دادستان تهران پیشتر به تلويزيون دولتى ايران گفته بود: «اقدام قضايى دادستانى تهران در ارسال برگ جلب و درخواست صدور اخطار قرمز براى ۱۵ نفر از جنايتكاران نتيجه تحقيقاتى بوده كه ارائه مدارك و مستندات آن تكميل شده است.»

وى افزود که «اينترپل روز يكشنبه در بخشنامه‌اى به بيش از ۱۸۰ كشور خواستار جلب اين جنايتكاران شد.»

آقاى مرتضوى همچنین افزود: «شناسايى كامل و اقدامات تحقيقى درباره ساير جنايتكاران (بيش از يكصد نفر ديگر) در جريان است و درخواست صدور اخطار قرمز براى آنان در مراحل بعدى پرونده انجام خواهد شد.»

در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه، بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی کشته شدند.

۱۳ اسرائيلى نيز در جريان درگيرى‌ها و حملات راكتى گروه‌هاى حماس و جهاد اسلامى به خاک اسرائیل جان خود را از دست دادند.

اسرائيل مى گويد حمله به نوار غزه در واكنش به پرتاب موشک و خمپاره از سوى گروه هاى ستيزه جوى فلسطينى صورت گرفت.

اندکی پس از آغاز نبردها، شورای امنيت سازمان ملل متحد روز يکشنبه، هشتم بهمن ماه، خواستار توقف فوری خشونت در نوار غزه شد.
XS
SM
MD
LG