لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

معمر قذافی؛ سرهنگ چادرنشین در پاریس


قذافی خطاب به اروپایی ها: شما بر دلار پيروز شديد.
قذافی خطاب به اروپایی ها: شما بر دلار پيروز شديد.

سفر پنج روزه معمر قذافی، رهبر جمهوری عربی ليبی به فرانسه واکنش های مختلفی را در این کشور بر انگيخته و نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، مورد انتقاد قرار گرفته است.


روزنامه فرانسوی زبان لوموند، چاپ پاريس، در مقاله ای که در ۱۱ دسامبر منتشر شده، می نويسد: به ندرت سفر رهبر يک کشور به فرانسه، چنين سر و صدايی کرده است.


به نوشته اين روزنامه، معمر قذافی که حقوق بشر را ناديده می گيرد و به طور علنی از تروريسم دفاع می کند، روز دوشنبه ۱۰ دسامبر برای سفری پنج روزه به فرانسه آمده است. اين نخستين سفر رهبر ليبی به فرانسه از سال ۱۹۷۳ به شمار می آيد.


رهبر ليبی چادری در نزديکی ساختمانی دولتی در کاخ اليزه بر پا کرده و در آنجا اقامت دارد و بیش از چهل نفر از محافظان خود را که همگی دختران جوان هستند به پاریس آورده است.



رهبر ليبی چادری در نزديکی ساختمانی دولتی در کاخ اليزه بر پا کرده و در آنجا اقامت دارد.


برخی از فرانسوی ها با طنز از اقامت معمر قذافی در زير چادر ياد کرده و می گويند که وی احتمالا با بی خانمانان فرانسوی «ابراز همبستگی می کند.»


اين سفر پنج ماه پس از آزادی پرستارهای بلغاری و پزشک فلسطينی تبار صورت می گيرد که هشت سال در ليبی زندانی بودند.


آنها متهم شده بودند که ۴۳۸ کودک ليبيایی را در بيمارستان «بنغازی» عمدا به ويروس ايدز آلوده کرده اند و به همين اتهام، محکوم به اعدام شده بودند. با ميانجيگری اتحاديه اروپا و نيکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه آنها توانستند به بلغارستان بازگردند.


نيکلا سارکوزی با اشاره به اين موضوع، در پاسخ منتقدين سفر قذافی به پاريس، گفت: «اگر ما به کشورهايی که راه احترام گذاشتن به بقيه را انتخاب کرده اند، خوشآمد نگوييم، چه بايد به کشورهايی بگوييم که راه بر عکس را انتخاب کرده اند؟»


قرارداد سه میلیارد دلاری با «بوسه مرگ»


سخنان آقای سارکوزی در حالی بيان می شود که راما ياد، وزير مشاور در امور حقوق بشر دولت فرانسه، نارضايتی خود را از حضور رهبر ليبی در پاريس به طور علنی بيان داشته است.


راما ياد پيشتر گفته بود: «فرانسه نبايد اين بوسه مرگ را در خاک خود بپذيرد.» وی افزوده بود که همه چيز فقط نبايد حول محور تجارت بچرخد.


اين وزير مشاور سارکوزی در مورد نقض حقوق بشر در لیبی، گفت: «مردم در ليبی ناپديد می شوند و کسی نمی داند چه بر سر آنها آمده است. رسانه ها آزاد نيستند و زندانی ها شکنجه می شوند.»


  • «مردم در ليبی ناپديد می شوند و کسی نمی داند چه بر سر آنها آمده است. رسانه ها آزاد نيستند و زندانی ها شکنجه می شوند.»
وزیر مشاور فرانسه در امور حقوق بشر

خانم ياد در سخنان بعدی خود، محافظه کارانه تر برخورد کرده و گفت که من با سفر آقای قذافی به فرانسه مخالفتی ندارم ولی من با ورود وی به پاريس در روز دهم دسامبر که مصادف با روز جهانی حقوق بشر است مشکل دارم.


فرانسوا هولاند، رهبر حزب سوسياليست با انتقاد شديد از سفر قذافی به پاريس گفت: «شخصی که به شدت حقوق بشر را زير پا گذاشته و از تروريسم دفاع می کند، به فرانسه دعوت شده تا با دلارهای نفتی خود اسلحه بخرد.»


لیبی سومین کشور تولید کننده نفت در قاره آفریقا است.


رهبر ليبی در اين سفر، قراردادهایی معادل سه ميليارد دلار با فرانسه امضاء کرده و قرار است از اين کشور رآکتور اتمی، هواپيماهای مسافربری ايرباس و هواپيماهای جنگی رافايل خريداری کند.


«چپ دچار فروپاشی شده است»


به گزارش رو۸۹، معمر قذافی در جریان سفر خود به سخنرانی در سازمان فرهنگی - اجتماعی ملل متحد، يونسکو، پرداخته و از فروپاشی چپ سخن گفته و اروپا و آفريقا را دو منطقه در حال توسعه ناميده است.


رهبر ليبی با اشاره به سقوط ارزش دلار در مقابل يورو به اروپا تبريک گفت و افزود: «شما بر دلار پيروز شديد.»


وی به شدت از سياست اروپا در مورد کسانی که وی آنها را «برادران آفريقايی در اروپا» می نامد، انتقاد کرد و گفت :« قاره ما مستعمره شد و ما مبدل به برده شديم. ما را مانند حيوانات سوار کشتی کرده و جابجا کردند. هم اکنون نيز ما را به حاشيه شهرها می رانند و پليس حقوق ما را زير پا می گذارد.»


وی افزود: «ما در حال تهیه پروژه ای هستیم که شما بتوانید برای زندگی به آفریقا بازگردید.»


سخنان آقای قذافی مورد استقبال شديد حاضرين قرار گرفت و فقط چند نفر از مخالفين قذافی به نشانه اعتراض ايستادند.


آقای قذافی پس از فرانسه، روز ۱۷ دسامبر به اسپانیا می رود تا با مقامات رسمی اين کشور ديدار و گفت و گو کند.


XS
SM
MD
LG