لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت


دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه. (عکس:AFP)
دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه. (عکس:AFP)

ديميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز سه شنبه به درخواست دو مجلس اين کشور برای به رسميت شناختن استقلال ابخازيا و اوستيای جنوبی، پاسخ مثبت داد.


رييس جمهوری روسيه می گويد که برای به رسميت شناختن دو منطقه جدايی طلب گرجستان فرمانی را به امضا رسانده است. به نظر می رسد فقط چند کشور از تصميم روسيه حمايت کنند ولی اين امر موجب تشديد بحران بين اين کشور و غرب می شود.


اقدام رييس جمهوری روسيه در حالی صورت می گيرد که نيروهای اين کشور به رغم فشارهای بين المللی همچنان در گرجستان حضور دارند و از اين کشور خارج نشده اند.


مسکو و تفليس از روز هفتم اوت بر سر منطقه اوستيای جنوبی، که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، درگير شدند.


اوستيای جنوبی همراه با آبخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کرد.


اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اقدام رييس جمهوری روسيه در حالی صورت می گيرد که نيروهای اين کشور به رغم فشارهای بين المللی همچنان در گرجستان حضور دارند و از اين کشور خارج نشده اند.

اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند. در نهايت دو طرف پيشنهاد شش ماده ای فرانسه برای آتش بس را پذيرفتند.


واکنش آمريکا


به رغم تلاش های بين المللی برای خروج ارتش روسيه از خاک گرجستان، مسکو به کندی کار عقب نشينی نيروهای خود را آغاز کرد.


با اين حال، روسيه اعلام کرد که از بندر پوتی گرجستان در کناره دريای سياه خارج نمی شود.


روز دوشنبه دو مجلس عليا و دومای روسيه با قطعنامه ای رای دادند که از رييس جمهوری اين کشور می خواست تا استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا را به رسميت بشناسد.


رهبران روسيه، گرجستان را متهم می کنند که قصد «نسل کشی» در اوستيای جنوبی را داشته است. مسکو گفته بود: پس از حمله نيروهای گرجی به اوستيای جنوبی قابل تصور نيست که اين بخش بار ديگر تحت نظارت گرجستان قرار گيرد.


دولت آمريکا چنين قطعنامه ای را «غير قابل» خوانده بود و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، از رييس جمهور روسيه خواسته بود بدون توجه به توصيه قانونگذاران اين کشور، استقلال مناطق جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا را به رسميت نشناسد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، تصمیم دولت روسیه را «تاسف بار» خواند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز این تصمیم روسیه را «غیرقابل قبول» دانست.


کاخ سفيد همچنين روز دوشنبه اعلام کرد که ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا برای ديدار و حمايت از گرجستان به عنوان يکی از همپيمانان ايالات متحده راهی اين کشور می شود.


تحليلگران می گويند: سخنان آقای بوش نشان می دهد تا چه حد شرايط گرجستان بحرانی است و اين امر می تواند روابط روسيه و ايالات متحده را شديدا تحت تاثير قرار دهد.


جرج بوش که هم اکنون در تعطيلات به سر می برد با انتشار بيانيه ای گفت: «من از رهبران روسيه می خواهم که به تعهدات خود پايبند بوده و از به رسميت شناختن مناطق جدايی طلب صرف نظر کنند.»


وی افزود: «تماميت ارضی گرجستان و مرزهای اين کشور بايد از سوی ساير کشورها از جمله روسيه مورد احترام قرار گيرد.»


آقای بوش خاطر نشان کرد: «استقلال دو منطقه يادشده باعث بی اثر کردن تلاش های بين المللی برای پايان دادن به مناقشات مرزی گرجستان توسط سازمان ملل متحد خواهد شد.»


در همين حال، تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام کرد که واشينگتن «کل روابط» خود را با روسيه مورد تجديد نظر قرار خواهد داد.


پيشتر، کشورهای غربی به مسکو هشدار دادند که به رسميت شناختن مناطق تحت محاصره ومتعلق به گرجستان که يکی از جمهوری های استقلال يافته از شوروی سابق به شمار می رود، می تواند عواقب وخيمی به همراه داشته باشد.


با اين وجود رييس جمهوری روسيه نشانه ای از جدی گرفتن اين اخطار از خود نشان نداده است.


XS
SM
MD
LG