لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

۱۲ گروگان کره ای آزاد شدند


زنان کره ای آزاد شده روسری بر سر داشتند و اشک می ریختند.
زنان کره ای آزاد شده روسری بر سر داشتند و اشک می ریختند.

شورشیان طالبان روز چهارشنبه، ۱۲گروگان کره ای را پس از شش هفته اسارت آزاد کردند و قول دادند که هفت گروگان باقی مانده را نیز به زودی آزاد کنند.


طالبان پس از آنکه کره جنوبی اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند، پذیرفتند گروگان های کره ای را آزاد کنند.


شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفتند که این افراد در دو نقطه جداگانه به اعضای کمیته بین المللی صلیب سرخ در استان غزنی تحویل داده شدند.


زنان آزاد شده در حالی که روسری بر سر داشتند گریه می کردند.


قاری محمد بشیر، نماینده طالبان که در مذاکرات برای آزادی گروگان های کره ای نقش داشته می گوید که گروگان های دیگر تا پایان روز چهارشنبه آزاد خواهند شد.


او ابراز امیدواری کرد که تمامی گروگان های کره ای در دو سه روز آینده آزاد شوند.


چو هی یونگ، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سه شهروند کره ای به مقامات کره ای تحویل داده شدند و ظاهرا حالشان خوب است.


کره جنوبی موافقت کرده تا ظرف یک سال نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و مانع از فرستادن مبلغین مذهبی کره ای به افغانستان شود.


چون هو سیون، یکی از سخنگویان ریاست جمهوری کره جنوبی حاضر نشد در مقابل این سوال که آیا کشورش پولی برای آزادی گروگان ها به طالبان پرداخت کرده است یا نه، پاسخ دهد.


کره جنوبی پیش از گروگان گیری شهروندانش در افغانستان تصمیم گرفته بود که نیروهای خود را پیش از پایان سال ۲۰۰۷ از این کشور خارج کند.


شورشیان طالبان ۲۳ شهروند کره ای را که برای تبلیغات مذهبی و کمک در بیمارستان ها به افغانستان آمده بودند در ماه ژوئیه به گروگان گرفته و خواستار مبادله آنها با زندانیان طالبان شدند.


دولت افغانستان هر گونه معامله با طالبان را رد کرد و دولت کره جنوبی هیاتی برای مذاکره مستقیم با طالبان به افغانستان فرستاد.


طالبان دو نفر از مردان گروه را کشتند و دو زن کره ای را در ماه اوت به نشانه حسن نیت برای ادامه مذاکرات با سئول، آزاد کردند.


XS
SM
MD
LG