لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

نگاهی به تاریخ و اهداف «آمریکن اینترپرایز»


کارلین بومن می گوید:«بخش اصلی فعالیت ما در زمینه اقتصادی است»
کارلین بومن می گوید:«بخش اصلی فعالیت ما در زمینه اقتصادی است»

موسسه «آمریکن اینترپرایز» را بسیاری پر نفوذترین مرکز مطالعاتی یا Think Tank بر سیاست های کاخ سفید می دانند و معمولا در رسانه ها به عنوان یکی از مراکز سیاسی نومحافظه کاران آمریکایی معرفی می شود.


برخی در رسانه ها و اخیرا «فرانسیس فوکویاما» در کتاب آمریکا بر سر دو راهی، آغاز کنندگان جنبش نومحافظه کاران را تروتسکیست های مهاجر به آمریکا دانسته اند.


«کارلین بومن» از پژوهشگران«آمریکن اینترپرایز» که درباره تاریخ این مرکز پژوهشی کتابی نیز نوشته است به رادیو فردا می گوید که تروتسکیست ها و نومحافظه کاران نقشی در به وجود آمدن این موسسه قدیمی نداشتند.


وی می گويد اکثر کسانی که « آمريکن اينترپرايز» را در سال ۱۹۳۸ در نيويورک به وجود آوردند، تاجر بودند و سپس اين موسسه در سال ۱۹۴۳ به واشينگتن نقل مکان کرد.


خانم «بومن» می گوید به دلیل جنگ جهانی دوم کنترل شدیدی بر اقتصاد آمریکا از سوی دولت به وجود آمده بود و از اهداف اصلی این موسسه آزاد کردن اقتصاد آمریکا از این کنترل بود.


به گفته خانم «بومن» کسانی که به عنوان بنیادگذاران اندیشه نومحافظه کار از آنها یاد می شود، در به وجود آمدن« آمریکن اینترپرایز» نقشی نداشتند.


وی می گوید تعدادی از کسانی که با «آمریکن اینترپرایز» همکاری دارند عقاید نومحافظه کارانه دارند، ولی تاثیر کمی بر فعالیت های این موسسه دارند.


کارلین بومن می گوید:«بخش اصلی فعالیت ما در زمینه اقتصادی است و فکر می کنم کسی نتواند ادعا کند که این فعالیت ما تحت تاثیر تفکر نومحافظه کاران است.»


کارلین بومن می افزاید بخشی از فعالیت ها نیز مربوط به مسایل سیاسی و اجتماعی است که اثری از نومحافظه کاران در آنجا وجود ندارد.


وی می افزاید در زمینه سیاست خارجی همکارانی هستند که با نومحافظه کار خوانده شدن مشکلی نداشته باشند و آن هم به دلیل تحولات اخیر است.


خانم «بومن» در مورد نفوذ «آمریکن اینترپرایز» در کاخ سفید می گوید که این موسسه همراه با انستیتوی «بروکینز» که از قدیمی ترین مراکز پژوهشی است در کاخ سفید در دولت های مختلف نفوذ داشتند.


وی می گوید:« محققین ما در دولت های دمکرات و جمهوريخواه نفوذ داشتند.»


وی می افزاید در زمینه سیاست خارجی یک عقیده و تفکر خاصی حکمفرما نیست، اگر چه برخی از کسانی که با آمریکن اینترپرایز کار می کردند مانند دیک چینی و یا الان کار می کنند از حمله آمریکا به عراق پشتیبانی کردند، ولی نمی توان گفت که ایده و تفکر آنان یا نومحافظه کاران بر آمریکن اینترپرایز حکمفرما بوده است.


در مورد شایعه برخی از رسانه ها که «آمریکن اینترپرایز» در حال راه اندازی موسسه ای برای ایرانیان یا «ایرانین اینترپرایز» است می گوید:«من تاکنون چنین چیزی نشنیده ام.»


XS
SM
MD
LG