لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

کرزی حمله هوایی آمریکا را محکوم کرد


حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان. (عکس: AFP)
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان. (عکس: AFP)

حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، روز شنبه حمله هوايی آمريکا در غرب این کشور، را که موجب کشته شدن ده ها غير نظامی شده است، محکوم کرد.


وزارت کشور افغانستان با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که بر اثر بمباران هواپيماهای نيروهای خارجی در منطقه عزيزآباد در ولایت هرات، ۷۶ نفر کشته شده اند که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.


مقامات افغان همچنين اعلام کردند که هفت مرد و ۱۹ زن در اين عمليات کشته شده اند و بقيه کشته شدگان کودکان زير ۱۵ سال هستند.


در همين حال، ارتش آمريکا گفته است که در حمله روز جمعه فققط شبه نظاميان مسلح طالبان مورد هدف قرار گرفته اند.


ارتش آمريکا همچنين کشته شدن غير نظاميان را تکذيب کرد و گفت که کشته شدگان افراد شبه نظامی بودند.



ارتش آمريکا اعلام کرد که تمامی گزارش ها در مورد تلفات غير نظاميان را جدی می گيرد و هم اکنون اين ارتش در حال بررسی اين واقعه است.

يکی از سخنگويان ارتش آمريکا گفت: گزارش هايی که از نيروهای آمريکايی که در منطقه حضور دارند، حاکی از آن است که ۳۰ نفر در حملات هوايی نيروهای آمريکايی کشته شدند و همه آنها شبه نظامی بودند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، دفتر رياست جمهوری افغانستان با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که حامد کرزی به شدت حملات هوايی نيروهای ائتلاف را که با نيروهای افغان هماهنگ نشده بود، محکوم کرده است.


ارتش آمريکا همچنين اعلام کرده که تمامی گزارش ها در مورد تلفات غير نظاميان را جدی می گيرد و هم اکنون اين ارتش در حال بررسی اين واقعه است و ارتش آمريکا تمامی سعی خود را برای حفاظات از غير نظاميان انجام می دهد.


حامد کرزی بارها از عدم هماهنگی بين نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا با سربازان افغان ابراز تاسف کرده و کشته شدن غير نظاميان را امری غير قابل قبول دانسته است.


حدود ۷۰۰ غيرنظامی در شش ماه گذشته در افغانستان کشته شدند. از اين تعداد، ۲۵۵ نفر بر اثر حملات نيروهای افغان و خارجی جان باختند و بقيه نيز توسط شبه نظاميان طالبان کشته شده اند.


حملات شبه نظامیان طالبان اخیرا افزایش یافته است و اخیرا ده سرباز فرانسوی به دست آنها کشته شدند.


در همین حال، ايالات متحده تصميم به افزايش نيروهای خود در افغانستان گرفته است.


پیش از این، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا با يک طرح ۱۷ ميليارد دلاری برای افزايش شمار نيروهای ارتش افغانستان، از ۶۵ هزار نفر به ۱۲۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ ميلادی، موافقت کرده بود.


XS
SM
MD
LG