لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

حامد کرزی خواستار اخراج نیروهای ویژه آمریکا از وردک شد


حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، روز یکشنبه، ششم اسفند، به وزير دفاع کشورش فرمان داد که نيروهای ويژه آمريکا را ظرف دو هفته از ايالت وردک اخراج کند.

به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ایمل فیضی،سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، گفت: «این تصمیم در اجلاس دیروز شورای امنیت ملی افغانستان بعد از آن گرفته شد که حکومت چندین شکایت نامه را در مورد بدرفتاری نیرو های ویژه امریکایی دریافت کرده است.»

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت: «این نیروها بدون اجازه وارد خانه های مردم شده و بدون کدام دلیل، افراد ملکی را با خود برده اند.»
شورای امنيت ملی افغانستان به نيروهای بين المللی همياری امنيتی که در افغانستان مستقر هستند اعلام کرده که واحدهای ویژه ارتش آمريکا بايد تمامی عمليات خود را در ولايت وردک متوقف کرده و ظرف دو هفته بايد اين ولايت را ترک کنند.


فیضی اطلاعاتی در مورد محل و زمان این اقدام نیروهای آمریکایی ارائه نداد.

او در کنفرانس خبری نيروهای ويژه آمريکا و يکان های افغان مستقر در ايالت وردک را به «ايجاد بی ثباتی، ناامنی و آزار و اذيت مردم محلی» متهم کرد.

به گزارش سی ان ان، دولت افغانستان می گويد که افراد مسلحی که ممکن است نفرات واحدهای ویژه ارتش آمريکا بوده باشند مرتکب قتل و شکنجه شده اند. دولت افغانستان براساس همين اعاها درخواست کرده که اعضای واحدهای ویژه ارتش آمريکا ولايت وردک در غرب کابل را ترک کنند.

نيروهای مسلح آمريکا اعلام کرده اند که در مورد اين ادعاها تحقيق خواهند کرد.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان» شورای امنيت ملی افغانستان به نيروهای بين المللی همياری امنيتی که در افغانستان مستقر هستند اعلام کرده که واحدهای ویژه ارتش آمريکا بايد تمامی عمليات خود را در ولايت وردک متوقف کرده و ظرف دو هفته بايد اين ولايت را ترک کنند.

شورای امنيت ملی افغانستان در پايان جلسه خود که به رياست حامد کرزی رييس جمهور اين کشور تشکيل شده بود اعلام کرد:« مشخص شده است که يک عده افراد مسلح که تحت عنوان واحدهای ويژه ارتش آمريکا در ولايت وردک مستقر هستند در ارعاب، آزار ، شکنجه و حتی قتل افراد بی گناه شرکت داشته اند.»

شبکه خبری « سی ان ان » یادآوری می کند که دولت های افغانستان و آمریکا در آوریل سال گذشته موافقتنامه ای را امضا کردند که براساس آن دولت افغانستان در مورد عملیات های بحث برانگیز واحدهای مخصوص ارتش آمریکا در خاک آن کشور حق وتو دارد. طبق این موافقتنامه انجام عملیات واحدهای مخصوص ارتش امریکا و یا سایر کشورهای عضو ناتو به اجازه دولت افغانستان نیاز دارد.

طبق این توافق واحدهای ویژه ارتش امریکا می توانند در مناطق مختلف مستقر شوند ولی حق ورود به منازل مردم را ندارند مگر آنکه فرمانده افغان عملیات مشخصا از آنها بخواهد چنین کاری بکنند.
XS
SM
MD
LG