لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

احمدی نژاد: ایران در باره برنامه اتمی آماده گفت و گو است


محمود احمدی نژاد، پیشتر هر گونه مذاکره را با طرف های دیگر به جز آژانس بین المللی انرژی اتمی رد کرده بود.(عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد، پیشتر هر گونه مذاکره را با طرف های دیگر به جز آژانس بین المللی انرژی اتمی رد کرده بود.(عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه در همدان گفت:« ايران در مورد برنامه هسته ای اين کشور آماده گفت و گو است ولی از حق خود در مورد تکنولوژی هسته ای صرفنظر نمی کند.»


رييس جمهوری ايران در مورد برنامه هسته ای ايران همچنين گفت: «ملت ايران اهل منطق و گفتگو است و اگر بر معيار عدالت، حق و احترام به حقوق ملت ها اهل گفت و گو هستيد، هر کدامتان فرقی نمی کند، ملت ايران آماده است. اما اگر بخواهيد فريبکاری کنيد بدانيد اين ملت ايستاده و با مشت محکم توی دهن بدخواهان خواهد.»


محمود احمدی نژاد پيشتر هر گونه مذاکره با کشورهای غربی و نهادهای بين المللی به جز آژانس بين المللی انرژی اتمی را، رد کرده بود.


  • اگر من رييس جمهوری آمريکا باشم و ايران به اسراييل حمله اتمی کند، ايران را از صحنه جهان محو خواهم کرد.
هيلاری کلينتون

شورای امنيت تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته است تا غنی سازی را متوقف کند. ايران تاکنون از درخواست شورای امنيت سرپيچی کرده است.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و گوردو براون، نخست وزير بريتانيا، هفته گذشته اعلام کردند که تحريم ها عليه ايران بايد افزايش يابد.


آمريکا و غرب تهران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


محمود احمدی نژاد همچنين اظهار داشت: « امروز ملت ايران نه تنها قدرت اول منطقه بلکه قدرت اول تاثير گذار در همه مناسبات عالم است و ديگر هيچ قدرتی در دنيا قادر نخواهد بود و جرات نخواهد کرد ملت ايران را تهديد کرده يا به حقوق اين ملت تجاوز کند.»


کشورهای گروه پنج به علاوه یک که شامل اعضای دائم شورای امنیت، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه است همراه با آلمان در حال رایزنی برای انجام اقدامات تازه پیرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی هستند.


این گروه از تهران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی دارد را به حال تعلیق در آورد و به پای میز مذاکره با کشورهای غربی برگردد.


اعضای این گروه همچنین بسته پیشنهادی شامل مشوق های اقتصادی به ایران ارائه کرده اند ولی جمهوری اسلامی ضمن رد این مشوق ها اعلام کرده که از غنی سازی اورانیوم دست نخواهد کشید.


نشست بعدی گروه پنج به علاوه یک احتمالا ماه آینده در لندن برگزار خواهد شد.


کلینتون: ایران را می توانیم محو کنیم


سخنان آقای احمدی نژاد یک روز پس از آن بيان می شود که هيلاری کلينتون، از اميدهای حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکادر مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی ای بی سی گفت: « اگر وی رييس جمهوری آمريکا باشد و ايران به اسراييل حمله اتمی کند، اين کشور را از صحنه جهان محو خواهد کرد.»


خانم کلينتون افزود: «در ده سال آينده شايد آنها [ايرانی ها] تصميم احمقانه ای بگيرند و به اسراييل حمله کنند در اين صورت ما قادر خواهيم بود کاملا آنها را محو کنيم.»


وی افزود: «اين امری وحشتناک است، ولی کسانی که ايران را رهبری می کنند بايد متوجه عواقب عملکردشان باشند.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، سخنان خانم کلينتون در مورد ايران بسیار تند تر از سابق است. هيلاری کلينتون اين سخنان را روز انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در ايالت پنسيلوانيا بيان کرد.


باراک اوباما، رقيب خانم کلينتون در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در واکنش به سخنان وی گفت:« يکی از چيزهايی که در چند سال گذشته شنيده ايم کلماتی نظير محو کردن است. اين گونه سخنان نتيجه خوبی به بار نمی آورد.»


ولی آقای اوباما در عین حال گفت که «وی با قدرت و سرعت به حمله ايران عليه اسراييل و يا هر متحد ديگر آمريکا پاسخ می دهد.»


خانم کلينتون موفق شد در انتخابات مقدماتی پنسيلوانيا پيروز شود.


XS
SM
MD
LG