لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

«احمدی نژاد از نظر سپاهی ها فردی انقلابی تلقی نمی شد»


پس از جدی تر شدن اختلاف محمود احمدی نژاد با آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، برسر برکناری وزير اطلاعات، تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به شدت از آقای احمدی نژاد انتقاد کردند.


در تازه ترين اين اظهار نظرها، روزنامه جوان وابسته به سپاه در مطلبی نوشته که جريان انحرافی در دولت دهم تلاش می‌کند «پايگاه اجتماعی خود را از نيروهای ارزشی به اصلاح‌طلبان سوق دهد.

اين روزنامه همچنين جريان طرفدار دولت را متهم کرده که برای رسيدن به اهداف خود سناريوی «ثبت تعارض با حاکميت» را در دستور کارخود قرار داده است.

درهمين زمينه رادیو فردا گفتگويی کرده با عليرضا نامورحقيقی
تحليلگر مسائل سياسی ايران در کانادا و نخست از او درباره " مصداق تعارضات" ميان دولت محمود احمدی نژاد با حاکميت پرسيده است.


اين تعارضات بعد از انتخابات سال ۸۸ هم وجود داشت، چه در مورد نحوه مقابله با مسايل بعد از انتخابات که در واقع آقای احمدی نژاد سپاه و وزير سابق اطلاعات را متهم می‌کرد که در کنترل اعتراضات خيابانی کوتاهی کردند و چه در جنبه های ديگرکه بعد بروز کرد.

بخشی از آن مربوط به مذاکرات ژنو و پيام آقای مشايی به سفير اتريش بود که در اسناد ويکی ليکس هم آمده است.

بخشی ديگر مربوط بود به نحوه برکناری آقای متکی، سفرهای آقای مشايی و مسايلی که مطرح می‌کرد و برکناری آقای مصلحی که به قبل از عيد برمی‌گردد. يعنی بعد از آقای متکی قرار بود آقای مصلحی را هم بردارند که با مخالفت رهبر ايران روبرو شد.

بازديد رهبر ايران از وزارت اطلاعات در فرودين ماه اين پيام را داشت که آقای مصلحی مورد تاييد است تا آقای احمدی نژاد از فکر برکناری او بيرون بيايد. در واقع اينها احساس کردند آقای احمدی نژاد، سپاه و روحانيت و ديگر نهادها را ابزاری کرده برای اهدافی که دارد.

آقای حقيقی! چطور شد به رغم همه امتيازاتی که دولت آقای احمدی نژاد به سپاه داد به خصوص در پروژه های اقتصادی، سپاه حاضر نشد از طيف او حمايت کند به ويژه در حوادث اخير؟

سياست آقای احمدی نژاد اين بود که به بخشی از روحانيت و سپاه امتيازات اقتصادی بدهد، ولی به اين معنا نبود که آنها را در تصميم‌گيری‌های سياسی و کارهايی که برای آينده می خواهد انجام دهد، وارد کند. احساس آقای احمدی نژاد اين بود که با واگذاری بخشی از امتيازات اقتصادی می‌تواند از جنبه سياسی يارگيری کند.

نکته دوم اين بود که بخشی از پروژه هايی که به سپاه واگذار شده با توجه به تحريم‌های اقتصادی عليه ايران و عدم حضور شرکت‌های خارجی در اين مناقصه ها و اين که بخشی از شرکت‌های خصوصی هم به خاطر بد پرداخت کردن بدهی‌ها توسط دولت، خيلی تمايل ندارند در پروژه های سنگين وارد کار شوند، قرارگاه خاتم الانبيا اين ويژگی را دارد که می‌تواند اين کارها را انجام دهد و نياز به نقدينگی اوليه ندارد و می‌تواند بعدا پولش را دريافت کند چون تجهيزات و ماشين آلات بسياری دارد و از اين بابت مشکل نقدينگی ندارد.

آقای حقيقی! با موضع‌گيری فرماندهان ارشد سپاه عليه برخی اقدامات آقای احمدی نژاد و با توجه به اين که يکی از پايگاه‌های مهم آقای احمدی نژاد در کسب آرای انتخابات رياست جمهوری همين سپاه پاسداران بود، آيا در بدنه سپاه هم همين نگاه به آقای احمدی نژاد وجود دارد يا متفاوت است با موضع‌گيريهای فرماندهان سپاه؟

من می‌توانم بگويم فرماندهان جنگ از سال ۸۶ و ۸۷ ، زمانی که رفتارهای غيرقابل پيش بينی محمود احمدی نژاد را در مديريت ديدند هيچ کدام عملا از او حمايت نکردند. به علاوه آقای احمدی نژاد سابقه ای در جنگ نداشت و از نظر سپاهی ها فردی انقلابی و موثر تلقی نميشد و از نظر آنها شخصيت برجسته ای در انقلاب نبود.

اما با حمايت آقای خامنه ای برخی از آنها سکوت می کردند و برخی هم ترجيح می‌دادند سکوت نکنند. ولی از سال ۸۸ به بعد به خصوص بعد از جريانات انتخابات و مسايلی که پيش آمد شما حتی يک فرمانده سپاهی جنگ رانمی‌بينيد که از آقای احمدی نژاد حمايت کند.

در بدنه سپاه هم آنهايی که به طور جدی حاضر به حمايت از آقای احمدی نژاد بودند، کسانی بودند که تبعيت می‌کردند از نگاه و اشاره آيت الله خامنه ای.

اما اگر وضعيت تغيير کند که به نظر می‌رسد چنين وضعيتی تغيير کرده و آقای احمدی نژاد از عصايی که آيت الله خامنه ای زير دستش گذاشته بود محروم شده است، اکثريت بدنه سپاه هم حاضر نيستند از محمود احمدی نژاد حمايت کنند.

XS
SM
MD
LG