لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

عمرو موسی: ملت‌ها محاصره غزه را زیر پا بگذارند


عمر موسی
عمر موسی
عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب، روز پنج‌شنبه، اعلام کرد که دولت‌های عرب عضو اتحادیه عرب از شورای امنيت خواهند خواست تا اسرائيل به محاصره غزه پايان دهد.

اعضای اتحاديه عرب پنج‌شنبه در نشستی در قاهره در مورد چگونگی واکنش دولت‌های عربی به حمله اسرائيل به کاروان کمک‌رسانی به غزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در حمله‌ای که ارتش اسرائیل حدود چهار صبح روز دوشنبه به کاروان کشتی‌های کمک‌رسانی به مردم غزه انجام داد ۹ نفر جان خود را از دست دادند. هشت نفر از این کشته‌شدگان از کشور ترکیه بوده و یک نفر دیگر نیز آمریکایی ترک‌تبار بود.

این کاروان کمک‌رسانی شامل شش کشتی بود و سرنشینان آن ۶۸۲ نفر از ۴۲ کشور دنیا بودند. ۴۸ نفر نیز در این حمله زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، عمرو موسی پس از ديدار اعضای اتحادیه عرب به خبرنگاران گفت ما بايد گام‌هايی برای پايان بخشيدن به محاصره غزه برداريم. «ما از تمامی ملت‌ها می‌خواهيم که محاصره غزه را زير پا گذاشته و کمک به غزه بفرستند.»

در همين حال بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر از اسرائیل خواست که به محاصره غزه پایان دهد و مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند، از این کشور خواست به کشتی‌ها اجازه عبور دهد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از اسرائیل خواست تا اطلاعات کاملی در مورد حمله نیروهای این کشور به کاروان کمک‌رسانی غزه در اختیار این سازمان قرار دهد.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه با اکثریت آرا حمله به کاروان کمک‌رسانی غزه را که به مرگ دست‌کم ۹ غیرنظامی انجامید محکوم کرد و خواهان انجام تحقیقی «شفاف و بی‌طرفانه» در این باره شد.

اسرائیل همچنین درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل یک کمیته مستقل بین‌المللی برای بررسی حمله اسرائیل به کاروان کمک‌رسانی غزه را نپذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که دولت اسرائیل می‌گوید نیروهایش مورد حمله قرار گرفته و از خود دفاع کرده‌اند، بولنت ییادیریم، مسئول بنیاد خیریه اسلامی، که کاروان کمک‌رسانی غزه را ترتیب داده بود سربازان اسرائیلی را متهم کرد که بدون نشانه‌گیری و به هر طرف شلیک می‌کردند و حتی یک خبرنگار را که فقط عکس می‌گرفته کشته‌اند.

روز پنج‌شنبه حدود هزار نفر در فرودگاه استانبول از بازگشت ۴۶۶ نفر از فعالان ترکيه‌ای کاروان کمک‌رسانی به غزه استقبال کرده و شعارهای ضداسرائیلی سر دادند.
XS
SM
MD
LG