لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

تب يورو ويژن جمهوری آذربايجان پايان ندارد


برندگان یورو ویژن از جمهوری آذربایجان
برندگان یورو ویژن از جمهوری آذربایجان

بعد از حدود يک هفته از غلبه آذربايجان در پنجاه و ششمين دور مسابقه بين المللی موسيقی يورو ويژن، هنوز هم حرف و حديث اين غلبه در مطبوعات، کانال های تلويزيونی، ميان مردم و حتی دولتمردان بلندپايه اين کشور پايان ندارد.

آذربايجان که از چهار سال پيش وارد مسابقه يورو ويژن شده است، امسال با هنرنمايی ائلدار قاسم اف و نگار جمال، دو هنرمند جمهوری آذربايجان، در پايان رقابت يورو ويژن با کسب ۲۲۱ امتياز برای ترانه عاشقانه خود با نامRunning Scared به عنوان محبوب ترين خواننده های قاره اروپا انتخاب شد.

در رقابت‌ يورو ويژن امسال، که خوانندگانی از ۴۳ کشور اروپايی در آن حضور داشتند، ايتاليا و سوئد به ترتيب دوم و سوم شدند.

دهها هزار تن مردم باکو به محض اعلام نتايج مسابقه در ساعت ۳ نيمه شب به وقت باکو، به خيابانها و بلوار ساحلی باکو ريختند و تا صبح با رقص و پايکوبی اين غلبه را جشن گرفتند.

الهام علی يف رئيس جمهور آذربايجان و مهربان علی يوا بانوی اول اين کشور طی ديداری با نگار و ائلدار با تقديم ديپلم افتخاری به اين دو هنرمند اظهار داشتند که غلبه در يور ويژن سال ۲۰۱۱ نقطه عطفی در شناساندن فرهنگ و هنر آذربايجان به دنيا است.

غلبه جمهوری آذربايجان در مسابقه يورو ويژن به همينجا ختم نشد، هم اکنون اقدام به مهيا ساختن شرايط و امکانات و برنامه ريزی برای مسابقه سال ۲۰۱۲ يورو ويژن که آذربايجان بعنوان برنده اين مسابقه ميزبانی آن را بر عهده خواهد داشت، شروع شده است و صفحه جديدی در تکاپوی دولتمردان و متوليان فرهنگی و اقتصادی آذربايجان برای استفاده هر چه بيشتر از فرصت بوجود آمده، شروع شده است.

آزاد رحيم اف وزير ورزش و جوانان آذربايجان روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت که چند پيشنهاد در مورد انتخاب محل برگزاری مسابقه يورو ويژن سال ۲۰۱۲ در باکو مطرح شده و در دست بررسی است.

تکاپوی دولتمردان و متوليان فرهنگی آذربايجان تنها بر نقش مسابقه يورو ويژن بعنوان فرصتی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربايجان برای جهان متمرکز نشده است، بلکه جنبه های سياسی و اقتصادی ميزبانی آتی آذربايجان برای يورو ويژن بصورت مداوم در مطبوعات آذربايجان مذاکره می شود.

روزنامه «مساوات» آذربايجان وابسته به بزرگترين حزب مخالف آذربايجان طی تيتری در صفحه اول خود با استناد به ديدگاه کارشناسان پيش بينی کرده است که آذربايجان در سال ۲۰۱۲، فقط طی چند روز برگزاری مسابقه حداقل ۱۰۰ ميليون دلار از توريستها و مهمانان خارجی که به پايتخت اين کشور برای ديدن اين مسابقه سفر خواهند کرد، سود خواهد برد.

آيا ارمنستان در يورو ويژن ۲۰۱۲ شرکت خواهد کرد؟

آذربايجان و ارمنستان دو دهه است که در پی اشغال ۲۰ درصد از اراضی آذربايجان که عمدتا ارمنی نشين بودند، در وضعيت نه صلح و نه جنگ قرار دارند.

هنوز مقامات ارمنستان در مورد شرکت يا امتناع از يورو ويژن سال ۲۰۱۲ به ميزبانی آذربايجان اظهارات رسمی نکرده اند.

وقار ايمان اف، کارشناس امور فرهنگی و معاون مدير بخش «لايف» خبرگزاری ترند آذربايجان در گفتگو با راديو فردا می گويد که حدود ۱۵۰۰۰ ارمنی در آذربايجان زندگی می کنند که بصورت مسالمت آميز در کنار مردم آذربايجان زتدگی می کنند، کما اينکه، اسماعيل عمر اف مدير شبکه تليوزيونی «اجتماعی» آذربايجان هم می گويد که هيچ منعی برای شرکت نمايندگان ارمنستان در مسابقه يورو ويژن ۲۰۱۲ در باکو وجود ندارد و تصميم برای شرکت در اين مسابقه به خود ارامنه بستگی دارد.

بگفته، عمر اف، يورو ويژن مردم اقصا نقاط دنيا را به هم نزديک می کند و بهانه ای برای همبستگی ملتها است.

ايمان اف نيز با اشاره به مشارکت آرش خواننده ايرانی الاصل مقيم سوئد همراه با آيسل تيمورزاده بعنوان نمايندگان آذربايجان در ۵۴-مين دور مسابقه يورو ويژن که در مسکو برگزار شد، می گويد: «آرش طی رقابت های انتخاب نامزد آذربايجان برای شرکت در يورو ويژن سال ۲۰۰۹ آهنگی ساخت و به هيات داوران مسابقه موسيقی در باکو فرستاد. اين اهنگ مورد پسند هيات داوران قرار گرفت و از آرش دعوت کردند که همراه با آيسل تيمورزاده بعنوان نماينده آذربايجان در يورو ويژن سال ۲۰۰۹ شرکت کند، بدون اينکه تعصبی در مليت آقای ارش نشان داده شود».

آرش و آيسل در مسابقه يورو ويژن ۲۰۰۹ مقام سوم را کسب کردند.

اهميت يورو ويژن برای آذربايجان

با نگاهی به مخارج سرسام آور مسابقه يورو ويژن که عمدتا از طرف کشورهای ميزبان تحمل می شود و مقداری از اين مخارج نيز از طرف «اتحاديه پخش اروپا » تامين می شود، آيا مزايای ميزبانی اين مسابقه بر هزينه های آن خواهد چربيد؟

طبق امار، هزينه ميزبانی يورو ويژن برای اوکراين در سال ۲۰۰۵ حدود ۲۲ ميليون يورو، يونان در سال ۲۰۰۶ حدود ۵.۵ ، فنلاند در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۴، صربستان در سال ۲۰۰۸ حدود ۹.۳، روسيه در سال ۲۰۰۹ حدود ۴۰، نروژ در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۴ و آلمان در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۵ ميليون دلار بوده است.

ايمان اف می گويد: «ميزبانی باکو برای يورو ويژن سال آتی علاوه بر تبليغات فرهنگی اين کشور و شناساندن هنر، فرهنگ، آثار تاريخی و مدنی خود برای جهان، مزايای ديگری مانند جذب توريست و جذب مسافرانی که قصد دارند شاهد ديدار اين مسابقه باشند را در پی دارد. از طرفی مقداری از هزينه های برگزاری اين مسابقه از طريق کسب درآمد از پيامکهايی که برای برگزيدن نامزهای محبوب خود از اقصی نقاط جان ارسال خواهد شد، تامين خواهد شد».

بگفته اين کارشناس مسائل فرهنگی، مزايای مادی و معنوی ميزبانی مسابقه يورو ويژن بر هزينه های آن بسيار قطعا می چربد.

نحوه رای گيری يوروويژن به اين صورت است که بينندگان کشورهای شرکت کننده در مسابقه از طريق تلفن و فرستادن پيامک، خواننده يا گروه محبوب خود را انتخاب می کنند که نيمی از آرا محسوب می شود. هيچ کس به نماينده کشور خود نمی تواند پيامک ارسال کند و امتياز دهد. پنجاه درصد آرای باقيمانده را هئيت پنج نفره داوران در هر کشور به نمايندگان کشورهای ديگر می دهند.

XS
SM
MD
LG