لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

نایب رییس مجلس: رهبر مخالف مذاکره با آمریکاست


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
محمدرضا باهنر ، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه گفت شورای امنیت و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مخالف مذاکره مستقیم ایران با آمریکاست.

آقای باهنر افزود: «بايد شرايط چنين مذاکره‌ای به وجود بيايد که از نظر ما هنوز به وجود نيامده است.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته هيات نمايندگی ایالات متحده در وين با همتايان ايرانی خود در دفتر محمد البرادعی ديدار و درباره پيشنهاد ارسال اورانيوم غنی‌شده به خارج از ايران برای تبديل به سوخت مورد نياز رآکتور تهران مذاکره کردند.

به گزارش ایلنا، آقای باهنر در جلسه‌ای با جامعه اسلامي مهندسين افزود: «گاهی از سوی برخی از مسوولین اجرایی کشور و دولت شنیده می‌شود که الان زمان مذاکره رسمی با آمریکا فرا رسیده است. اما قاعدتا مصوبات شورای عالی امنیت ملی و تایید مقام معظم رهبری در این زمینه الزامی است. هیچ قوه‌ای و هیچ شخصیت سیاسی و حقوقی‌ای در کشور حق تخطی از آنها را ندارد.»

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، پیشتر در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه با «مثبت» ارزیابی کردن رویکرد تازه آمریکا نسبت به ایران گفته بود: «همه دیدند که آمریکایی‌ها در جریان گفت‌وگوهای ژنو تمایل بیشتری برای گفت‌وگو و مشارکت از خود نشان دادند.»

آقای باهنر همچنین آمریکا، روسیه و فرانسه را موظف دانست که اورانيوم غنی‌شده ۲۰ درصدی برای رآکتور هسته‌ای تهران در اختيار ايران قرار دهند. وی افزود: «اما آنها از ما خواسته‌اند که سوخت ۳.۵ درصدی خود را به آنها بدهيم تا آن‌ها آن را به سوخت ۲۰ درصد تبديل کنند و تحويل ما بدهند.»

وی افزود: «چنين موضوعی در قراردادها و مذاکرات ما نبوده است.»

بر اساس موافقت اصولی ایران با شش قدرت جهانی در ژنو، قرار بود ايران اورانيوم غنی‌شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آن‌جا به اورانيوم با غنای ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌های سوخت تبديل کند.

ایران تاکنون موافقت رسمی خود را در این زمینه اعلام نکرده و زمان پاسخ‌گویی را تا اواسط هفته جاری تمدید کرده است.
XS
SM
MD
LG