لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

مذاکره اوباما با سارکوزی و مدودف درباره برنامه هسته ای ايران


کاخ سفيد روز شنبه اعلام کرد: در جریان مذاکره تلفنی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، و نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، رهبران سه کشور از پیش نویس طرح تبدیل اورانیوم به سوخت هسته ای مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران طور کامل حمایت کرده اند..

کاخ سفيد می گويد در مذاکره تلفنی باراک اوباما با نيکلا سارکوزی، رهبران دو کشور بر حمايت کامل خود از پيس نويس تبديل سوخت راکتور تحقيقاتی ايران تاکيد کردند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که در جريان مذاکرات سه روزه نمايندگان ايران، فرانسه، روسيه و آمريکا در وين بر سر پيش نويس طرح آژانس در مورد ارسال اورانيوم سه و نيم درصدی ايران به روسيه برای تبديل به سوخت اتمی راکتور تحقيقاتی تهران موافقت شده است.

در همين زمينه، کاخ کرملين اعلام کرده است: ديميتری مدودف و باراک اوباما، در گفت وگوی تلفنی خود واکنش مثبتی به مذاکرات هفته گذشته در وين درباره پيشنهاد هسته ای به ايران داشته اند.

کاخ رياست جمهوری روسيه، کرملين، روز شنبه در بيانيه ای اعلام کرد رهبران دو کشور در مذاکره تلفنی خود نتيجه مذاکرات کارشناسان فرانسه، روسيه، آمريکا و ايران را در وين مثبت ارزيابی کرده اند.

کرملين اعلام کرده است در اين گفت و گو آقای مدودف اهميت موضع آمريکا در خصوص «ارائه تضمين کتبی» برای تبادل اورانيوم غنی شده به سوخت مورد نياز راکتور اتمی ایران را مهم ارزيابی کرده است.

فرانسه، روسيه و آمريکا از پيش نويس موافقتنامه تبديل اوانيوم ايران به سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمايت کرده اند.

ايران با تاخير در ارائه پاسخ در مهلت تعيين شده به اين پيشنهاد، روز جمعه اعلام کرد : اواسط هفته آينده به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ خواهد داد.

اين در حالی است که برخی از شخصيت های جمهوری اسلامی ايران از هم اکنون با اين پيش نويس مخالفت کرده اند.

علی لاريجانی، رييس مجلس، روز شنبه با متهم کردن کشورهای غربی طرف مذاکره با ايران به «فريبکاری»، گفت که «معادله دادن سوخت، در قبال دريافت سوخت از ايران، هيچ توجيه قانونی و عقلی ندارد».

علی لاريجانی در اين زمينه گفته است:« احساس می کنم و در سفر اخير به ژنو هم بر اساس مذاکراتی که داشتيم اين تلقی برای من بيشتر شد که غربی ها اصرار دارند به سمت نوعی فريبکاری بروند و مسائلی را به ما تحميل کنند؛ به اين معنا که مطرح کرده اند ما زمانی سوخت ۲۰ درصد را به ايران می دهيم که شما مواد غنی شده خود را به ما بدهيد.»

محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس، نيز روز پنجشنبه گفته بود: اينکه ما در مقابل اورانيوم ۲۰ درصدی ، سوخت سه و نيم درصدی بدهيم مورد قبول نيست.

بر اساس اظهارات نماينده فرانسه در مذاکرات وين، به موجب پيش نويس پيشنهادی مدير کل آژانس، ايران بايد حدود ۱۲۰۰ کيلو گرم از ذخاير اورانيوم با غلظت سه و نيم درصدی خود را به روسيه ارسال کند.

احتمال می رود که اين سوخت پس از غنی سازی تا حد ۲۰ درصد برای تبديل به ميله های سوخت به فرانسه ارسال شود و در پايان سال ۲۰۱۰ به ايران بازگردانده شود.
XS
SM
MD
LG