لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

بازرسان آژانس برای بازدید از تأسیسات قم به ایران سفر کردند


چهار بازرس آژانس به هنگام ورود به تهران
چهار بازرس آژانس به هنگام ورود به تهران
چهار تن از بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بامداد یکشنبه دوم آبان ماه برای بازديد از دومين تأسيسات جدید غنی‌سازی ايران در حومه قم، وارد تهران شدند.

تيم بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی روز شنبه وين را به مقصد تهران ترک کرده بود.

در حالی که قرار است اين بازرسان روز يکشنبه از تأسيسات غنی سازی اورانيوم در روستای «فردو» در نزديکی قم بازديد کنند، ايران روز جمعه اعلام کرد که پاسخ خود به پيشنهاد تبديل اورانيوم به سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران را اواسط هفته آينده ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار بازرس آژانس بين المللی انرژی اتمی سه روز در ايران به سر خواهند برد تا از تاسيسات هسته ای «فردو» در ۱۰۰ کيلومتری جنوب تهران بازديد کنند.

ايران در ۲۱ سپتامبر وجود تاسيسات غنی سازی «فردو »را به آژانس بين المللی اعلام کرد. افشای وجود تاسيسات غنی سازی اورانيوم در حومه قم که در ميان کوه ها و در يک پايگاه سپاه پاسداران واقع شده ، واکنش هايی را در پی داشت.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در اين زمينه گفته بود اگر ايران درباره اين تاسيسات شفاف سازی نکند با فشار ها بر اين کشور افزايش خواهد يافت.

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز از تاخير ايران در اعلام وجود اين تاسيسات انتقاد کرده بود.

برنامه غنی سازی اورانيوم ايران موضوع اصلی نگرانی کشورهای غربی است. به دليل استفاده دو گانه از غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت اتمی و همچنين سلاح اتمی، اين کشور های می گويند ايران در صدد است تا در پوشش اين برنامه به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد.

ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور در راستای توليد سوخت هسته ای مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر است.

طی سال های اخير توجه کشورهای غربی به تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز معطوف بوده است.

شورای امينت سازمان ملل طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته بود تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. اما ايران با سر پيچی از اين خواست برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.

مقامات ايران پيشتر گفته بودند که نسل جديد «سانتريفيوژ» ها که قابلیت و سرعت بیستری دارند، در تاسيسات غنی سازی قم نصب خواهد شد.

موضوع بازرسی از اين تاسيسات پس از مساله تاخير ايران در ارائه پاسخ به پيشنهاد هسته ای اخير اهميت بيشتری پيدا کرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه در بيانيه ای اعلام کرد : ايران به محمد البرادعی اطلاع داده است که در حال بررسی اين پيشنهاد است، ولی به زمان بيشتری نياز دارد به همين دليل اواسط هفته آينده پاسخ خود را ارائه خواهد کرد.

اين بيانيه تصريح کرده است که آقای البرادعی اميدوار است پاسخ ايران مثبت باشد تا تاييد اين موافقتنامه نشان از دوران تازه ای از همکاری باشد.

روز چهارشنبه اعلام شده بود که نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی پس از سه روز مذاکره بر سر پيش نويسی برای ارسال اورانيوم سه و نيم درصدی ايران به روسيه برای تبديل به سوخت اتمی راکتور تحقيقاتی تهران موافقت کرده اند.

پيشتر گفته شده بود که ايران تا بعد از ظهر روز جمعه فرصت دارد تا موافقت خود با ارسال اورانيوم با غنای پايين به روسيه و تبديل آن به سوخت اتمی را اعلام کند

اين پيش نويس توسط کشورهای روسيه، آمريکا و فرانسه پيش از روز جمعه، مهلت زمانی برای پاسخ ايران، تاييد شده بود
XS
SM
MD
LG