لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

بان گی‌مون خواستار توافق بر سر نظارت بر تجارت اسلحه شد


بان کی مون
بان کی مون
بان گی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، از رهبران جهان خواست تا اختلافات خود را کنار گذاشته و در مورد پيش‌نويس جديد پيمان نظارت بر تجارت جهانی اسلحه به توافق برسند.

در حالی که روز جمعه، ششم مردادماه، گفت‌وگوها در مورد تنظيم تجارت بين‌المللی اسلحه به پايان می‌رسد، دبيرکل سازمان ملل به همین مناسبت از جامعه بين‌الملل خواست که به توافقی در اين زمينه دست يابند.

دبيرکل سازمان ملل گفت که پيشرفت اندکی در مدت ۳۰ روز مذاکرات در نيويورک، مقر سازمان ملل، حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، برخلاف سخنان بان گی‌مون، يکی از سخنگويان هيئت بريتانيا در سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود گفت که دستيابی به يک توافق تاريخی که بتواند به طور موثر تجارت بين‌المللی سلاح‌های متعارف را کنترل کند بسيار نزديک است.

به گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۶۰ ميليارد دلار از تجارت اسلحه در دنیا خارج از نظارت و کنترل است، اگرچه کشورهایی از جمله آمریکا دارای قوانین خاص خود برای صادرات اسلحه هستند.

پیشتر ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، ‌گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، و اوا بيورلينگ، وزير تجارت سوئد، با انتشار فراخوان مشترکی در روزنامه «گاردين» چاپ لندن از کشورهای جهان خواسته بودند تا برای پايان دادن به کشتار صدها هزار نفر از مردم جهان اين پيمان بين‌المللی را امضا کنند.

اين چهار سياستمدار اروپايی با اشاره به خطرات فزاينده‌ای که بشريت را تهديد می‌کند تاکيد کرده‌اند که هر سال ميليون‌ها تن در سراسر جهان به صورت مستقيم و غيرمستقيم از پيامدهای تجارت بدون کنترل اسلحه و قاچاق اسلحه لطمه می‌بينند.

به گفته آنها، در يک دهه گذشته کشورهای جهان هرچه بيشتر متوجه اين تهديدها شده‌اند و تصميم گرفته‌اند که به مقابله با آن برخيزند.

به نوشته اين دولتمردان اروپايی، بيشتر اعضای سازمان ملل خواستار حل مشکلاتی هستند که ناشی از تجارت کنترل نشده سلاح‌های متعارف در سطح جهان است.
XS
SM
MD
LG