لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

کلینتون: رهبران آفریقایی با قذافی قطع رابطه کنند


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

هيلاری کلينتون، دوشنبه، در نشست اتحادیۀ آفريقا در « آديس آبابا » پايتخت اتيوپی هشدار داد رهبران کشورهای آفریقایی که در پی اصلاحات نباشند، در خطر مواجه شدن با موج دمکراسی هستند که خاورمیانه را فراگرفته است.


وزیر خارجه ایالات متحده با تأکید بر این‌که روش‌های قدیمی حکومت کردن دیگر مورد قبول نیست، گفت درست است که دولت لیبی به بسیاری از کشورهای آفریقایی و اتحادیه آفریقا کمک مالی کرده است ولی روشن است معمر قذافی مشروعیت خود را از دست داده و نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

در اتحادیۀ آفريقا ۵۳ کشور آفريقايی عضويت دارند و خانم کلینتون، نخستین وزیر خارجه آمریکاست که در نشست این اتحادیه سخنرانی می کند.

خانم کلینتون در این نشست خطاب به رهبران آفریقا گفت شهروندان دیگر حکومت‌های سرکوبگر را نمی پذیرند.

هیلاری کلینتون همچنین از رهبران اتحادیه آفریقا خواست تا از شورای ملی انتقالی لیبی حمایت کنند و از قذافی بخواهند ار قدرت کناره‌گیری کند.

اخیرا در کنفرانس ابوظبی کشورهای شرکت‌کننده شامل آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی و عرب وعده دادند که نزدیک به یک میلیارد و صد میلیون دلار به شورای ملی انتقالی لیبی، نماینده مخالفان، کمک کنند.

بر پایه گزارش پنتاگون، واشنگتن از آغاز عملیات علیه رژیم قذافی تا اواسط ماه مه مجموعاً ۶۶۴ میلیون دلار هزینه کرده است و در حال حاضر هزینه روزانه آمریکا برای کمک به اجرای عملیات «حافظ اتحاد» به دو میلیون دلار می‌رسد.

XS
SM
MD
LG