لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

انتقاد شدید هرندی از اهل فرهنگ ایران


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقادی شديد و کم‌سابقه از اهل فرهنگ ايران برخی از «مشهورترين‌های» آنان را جزو «بی‌فرهنگ‌ترين‌ها» نام داد.


به گزارش خبرگزاری کار ايران، «ايلنا»، محمد حسين صفارهرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز جمعه (۲۴ آبان) در جمع مديران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به لزوم «بازنگری اساسی فعاليت‌های فرهنگی» در ايران گفت: «امروز برخی از مشهورترين چهره‌های عرصه فرهنگ جزو بی‌فرهنگ‌ترين‌ها هستند.»


او بدون آن که از شخص خاصی نام ببرد در مورد افراد مورد نظر خود افزود: «آنها در مقابل اعتقادات مردم صف‌آرايی می‌کنند و ارتباطات معناداری با آن سوی مرزها دارند.»


«آنها در مقابل اعتقادات مردم صف آرايی می کنند و ارتباطات معناداری با آن سوی مرزها دارند.»

فرج سرکوهی منتقد ادبی و روزنامه‌نگار ايرانی مقيم آلمان در پاسخ به اين سئوال که چه کسانی منظور وزير ارشاد هستند به «راديو فردا» می‌گويد:


«اين حرف يک حرف کلی است و می‌شود به هر روشنفکر منتقدی تعميم داد. اين که وزير ارشاد می‌گويد کسانی در مقابل اعتقادات مردم صف‌آرايی می‌کنند معلوم نيست اعتقادات مردم چيست؟ در ضمن لزوما اگر کسی با اعتقادات مردم مخالف بود، بی‌فرهنگ نيست، زيرا بسياری از آثار بزرگ فرهنگی ايران در مخالفت با اعتقادات اکثريت مردم خلق شده است.»


وزير ارشاد در ادامه اظهارات خود مخالفت فعلی دولت با برخی از آثار هنری را ميراث دوران قبلی دانست.


به نوشته ايلنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی «نهی کردن‌ها و نه آوردن‌های» وزارت ارشاد را نتيجه «کج‌سليقگی‌ها و تبعات منفی گذشته» دانست و اظهار داشت در غير اين صورت «با امر و نهی در عرصه فرهنگ و هنر موافق نيست.»


فرج سرکوهی در واکنش به بخشی از سخنان وزيرارشاد که به «ارتباط با بيگانه» می‌پردازد به راديو فردا گفت: «اصولا هر ارتباطی معنا دارد. مگر منظور وزير ارشاد توطئه و جاسوسی باشد، وگرنه ارتباط فرهنگی در ذات خود معنادار است. همان طور که فرهنگ‌ها بر هم اثرمی‌گذارند، افراد فرهنگی هم بر هم اثر می‌گذارند.»


محمدحسين صفارهرندی پيش از تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت نهم، سردبير مجله کيهان و از منتقدان سرسخت برنامه‌های فرهنگی دولت موسوم به اصلاحات در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی (بين سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) بود.


فرج سرکوهی با اشاره به آن چه پيشينه امنيتی وزير ارشاد می‌خواند اضافه می‌کند: «اصولا کسانی اين گونه اتهامات را به روشنفکران می‌زنند که پيشينه‌ای امنيتی دارند و از دستگاه‌های امنيتی به دستگاه‌های فرهنگی راه يافته‌اند. چنين رويکردی باعث مهاجرت اجباری بسياری از هنرمندان می‌شود.»


صفارهرندی ماه پيش نيز در خصوص هنرپيشگان ايرانی که در هاليوود فعاليت می‌کنند گفته بود: «کسانی که قانون را زيرپا بگذارند، زيرپا گذاشته خواهند شد.»


اين سخن وزير ارشاد را واکنش او به بازی گلشيفته فراهانی در فيلم هاليوودی «مجموعه دورغ‌ها» و حضور بی حجاب او در مراسم افتتاحيه فيلم در مرکز هنری لينکلن در شهر نيويورک می‌دانند .


XS
SM
MD
LG