لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

چراغ ها برای «زمین» خاموش می شوند


مدافعان محيط زيست در سراسر جهان، شنبه ۳۱ مارس، بار ديگر از همگان دعوت کرده‌اند تا در مراسم «يک ساعت به خاطر زمين» يا «ساعت زمين» شرکت کنند.

در مراسم «ساعت زمين» از مردم خواسته می‌شود از ساعت هشت و سی دقيقه تا نه و سی دقيقه شامگاه به «وقت محلی» با خاموش کردن چراغ‌ها و دستگاه‌های برقی در خانه‌ها و محل کار، حمايت خود را از تلاش برای جلوگيری از گرم شدن سياره زمين نشان دهند.

پيشنهاد پاس‌داشت «ساعت زمين» نخستين بار توسط «روزنامه سيدنی مورنينگ هرالد» در سال ۲۰۰۷، در استراليا، مطرح شد. در آن روز بيش از ۲ ميليون تن از ساکنين سيدنی به دعوت «صندوق جهانی طبيعت» اقدام به خاموش کردن چراغ‌های خود کردند.

«ساعت زمين» هر سال در آخرين شنبه ماه مارس برگزار می‌شود.


صدها ميليون تن در سراسر جهان از دولت‌ها گرفته تا شرکت‌ها و مردم عادی همه ساله با پاسداشت ساعت زمين، تلاش‌های خود را متوجه يکی از بزرگترين رويدادهای زيست‌بومی در جهان می‌کنند.

بيش از ۵۲۰۰ کلان‌شهر و شهر در نزديک به ۱۳۵ کشور جهان در سال ۲۰۱۱ چراغ‌های خود را خاموش کردند تا پيامی مهم در راستای دگرگونی‌های آب و هوايی به گوش مردم جهان برسانند. ترديدی نبايد کرد که اين حرکت نشان داد در صورتی که مردم دست به دست هم بدهند چه کارهايی که نمی‌شود کرد.

در سال ۲۰۰۷ بنياد حيات وحش جهانی (WWF) شاخه استراليا در نخستين پاسداشت ساعت زمين از حاميان اين رويداد خواست تا با حمايت خود در برابر دگرگونی‌های آب و هوايی واکنش نشان دهند. در شهر سيدنی استراليا ۲ميليون و ۲۰۰ هزار تن و بيش از ۲۰۰۰ اداره و بنگاه با شرکت فعال در اين رويداد روشنايی‌های خود را برای مدت يک ساعت خاموش کردند.

سال ۲۰۰۸ هدف اين بود که اين طرح را به سطح ديگر شهرهای استراليا نيز گسترش دهند. همزمان کشور کانادا به اين تلاش پيوست و طولی نکشيد که بيش از ۳۵ کشور و دست کم ۴۰۰ شهر و کلان‌شهر به اين رويداد پيوستند. اين حرکت نشان داد که دگرگونی‌های آب و هوايی جهان نياز به يک تلاش جهانی دارد. ساعت جهانی زمين به زودی به يک رويداد جهانی بدل شد.

اين روز همه ساله در ماه مارس همزمان با اعتدال بهاری برگزار می‌شود و شهرها همچنان که خورشيد غروب می‌کند يکی پس از ديگری به خاموشی جهانی می‌پيوندند. سال ۲۰۱۱ صدها ميليون تن در ۱۳۵ کشور به اين حرکت پيوستند.

با تلاش هواداران و استفاده از شبکه‌های اجتماعی ساعت زمين به جايی رسيده است که می‌توان گفت به راستی ديگر يک حرکت جهانی است. سازمان بزرگداشت ساعت زمين امسال در ابتکاری تازه مردم جهان را به چالش خواسته است. در يوتيوب پروژه‌ای را بانام «من انجام می‌دهم به شرطی که تو هم انجام دهی» معرفی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG