لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۵

هفته اول ماه می؛ کنفرانس بین المللی عراق در مصر


زیباری:«من فکر می کنم این فرصتی برای گفتگوهای دو جانبه بین شرکت کنندگان باشد.»
زیباری:«من فکر می کنم این فرصتی برای گفتگوهای دو جانبه بین شرکت کنندگان باشد.»

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز یکشنبه هشتم آوریل اعلام کرد که کنفرانسی بین المللی برای ایجاد ثبات در عراق در هفته اول ماه می در مصر برگزار می شود.


این اجلاس فرصتی نادر است تا آمریکا با دو کشور ایران و سوریه به دور یک میز بنشینند و درباره عراق گفت وگو کنند.


در ابتدا این اجلاس قرار بود که در استانبول ترکیه در اوایل ماه آوریل برگزار شود ولی آقای زیباری گفت تصمیم گرفتیم که مصر میزبان این اجلاس باشد.


به گفته آقای زیباری شرکت کنندگان در اجلاس مصر شامل بیست و یک وزیر و مقاماتی رسمی از هشت کشور صنعتی پیشرفته در جهان، مرسوم به گروه هشت و اتحادیه اروپا هستند

به گزارش رویترز وزیر امور خارجه عراق تاریخ برگزاری این اجلاس را سوم و چهارم می اعلام کرده است.


وی افزود من فکر می کنم این فرصتی برای گفت وگوهای دو جانبه بین شرکت کنندگان باشد. کنفرانس بغداد نقطه آغازین این گفت وگوها بود.


در ماه پیش در بغداد در اجلاسی مشابه که برای ایجاد ثبات درعراق تشکیل شده بود دیپلمات های آمریکایی با نمایندگان ایرا ن و سوریه دیدار و گفت وگو کردند.


به گفته آقای زیباری شرکت کنندگان در اجلاس مصر شامل بیست و یک وزیر و مقاماتی رسمی از هشت کشور صنعتی پیشرفته در جهان، مرسوم به گروه هشت و اتحادیه اروپا هستند.


مقام های آمریکایی اعلام کردند که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در این اجلاس شرکت خواهد کرد.


اگر چه نوری المالکی، نخست وزیر عراق، خواستار برگزاری اجلاس در ماه می در بغداد شده بود ولی بسیاری از کشورها نگران امنیت وزیرانشان بودند.


XS
SM
MD
LG