لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

دانشجو: احمدی نژاد با ۲۱ ميليون رای همچنان پیشتاز است


کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور
کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور
کامران دانشجو رئيس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که «محمود احمدی نژاد با کسب بيش از ۲۱ ميليون رای پيشتاز انتخابات است.»

به گزارش ايسنا رئيس ستاد انتخابات کشور در بيان تاخير ارائه‌ آمار از سوی اين ستاد گفت:« از آن‌جا که فرم‌های ‌٢٢ در شعبه‌ها آماده می‌شود و سپس به مراکز شهرستان رفته و تبديل به فرم ‌٢٨ می‌شود و سپس به تهران می‌آيد اين روند مقداری طول کشيد.»

وی همچنين اعلام کرد: «کل آرای صحيح ماخوذه تاکنون ‌٣٤ ميليون و ‌٣٧٧ هزار و ‌٤٩٣ رای می‌باشد که از اين تعداد؛

ـ محمود احمدی‌نژاد ‌٢١ ميليون و ‌٧٨١ هزار و ‌٣٩١ رای معادل ۶۳.۳۶ درصد کل آرا

ـ ميرحسين موسوی خامنه ‌١١ ميليون و ‌٧٠٩ هزار و ‌٣٩١ رای معادل ۳۴.۷ درصد کل آرا

ـ محسن رضايی ميرقائد ‌٥٨٧ هزار و ‌٩١٣ رای معادل ۱.۷۱ درصد کل آرا

ـ مهدی کروبی ‌٢٩٨ هزار و ‌٧٩٨ رای معادل ۰.۸۷ درصد کل آرا

پیشتر آقای دانشجو در پاسخ به این پرسش که چطور در این دوره از انتخابات آرا اینچنین با سرعت اعلام می‌شود گفت که تعداد زیادی از صندوق‌ها به صورت آنلاین [به ستاد انتخابات کشور] متصل هستند و آمار را از همان شعبه وارد می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در عین حال گفت که البته این آمار باید در فرمانداری‌ها تأیید شود و پس از آن با حضور نمایندگان اعلام شود. ولی از آنجا که اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت مسقر در حوزه‌ها این آمار را تأیید کرده‌اند و شمارش در حضور نمایندگان نامزدها انجام گرفته است، این ستاد به اعلام نتایج انتخابات اقدام کرده است.

اعلام نتایج انتخابات در حالی بیان می‌شود که دو نامزد اصلاح‌طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه با انتشار بیانیه‌های شدیداللحنی این نتایج را غیرقابل قبول و فاقد مشروعیت دانسته‌اند.

در همین حال شهاب طباطبایی، رئیس ستاد ملی حامیان خاتمی و موسوی با اشاره به اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد پیش از اعلام دقیق کل آرا، این موضوع را به معنی وجود اراده‌ای در کشور برای معرفی احمدی‌نژاد به عنوان پیروز میدان ارزیابی کرد.

آقای طباطبایی در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که میرحسین موسوی رئیس جمهوری منتخب مردم ایران است و آنچه اعلام شده، آرزوهایی است که متأسفانه از طریق رسانه رسمی کشور مطرح می‌شود.

وی عملکرد نیروی انتظامی در زمان برگزاری انتخابات را مثبت ارزیابی کرد اما به وجود نیروی ویژ‌ه‌ای اشاره کرد که برای شب انتخابات آماده شده بود. آقای طباطبایی گفت که آنچه در شامگاه انتخابات گذشت ربطی به نیروی انتظامی نداشت و «این نیروی ویژه وارد میدان شده بود».

وی همچنین گفت که کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی در نامه‌ها و گفت‌وگوی‌های مطبوعاتی به تخلفات انتخاباتی، از جمله «عدم پخش تعرفه پس از پایان تعرفه در بسیاری از حوزه‌های رأی‌گیری» اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG