لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

کرم رايانه ای ۴۵ هزار اسم رمز شبکه فيس بوک را ربود


کارشناسان ايمنی شبکه اينترنت هشدار می دهند که يک کرم ( بدافزار ) رايانه ای حدود ۴۵ هزار اسم رمز و ساير اطلاعات مربوط به اتصال به شبکه اجتماعی فيس بوک را ربوده است. گفته می شود که بخش اعظم اين اطلاعات از مشترکان شبکه فيس بوک در بريتانيا و فرانسه به سرقت رفته است.

اين بدافزار شناخته شده است و از ماه آوريل سال ۲۰۱۰ نفوذ و خرابکاری آن در شبکه اينترنت مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. در موارد قبلی از اين بدافزار برای سرقت اطلاعات بانکی افراد نيز استفاده شده است.

سايت کامپيوتر ويکلی می نويسد کارشناسان موسسه ايمنی «سکولرت» که فعاليت اين بدافزار را کشف کرده اند می گويند افرادی که مسئول خرابکاری با کرم رايانه ای موسوم به «رامنيت» هستند از طريق رخنه به صفحه مشترکان شبکه فيس بوک آدرس دوستان و افراد مرتبط را شناسايی کرده و به اين وسيله می توانند اين بدافزار را در سطح گسترده تری پخش کنند.

خرابکاران و تبهکاران شبکه اينترنت با سوء استفاده از اين نقطه ضعف کاربران که برای شبکه ها و وب سايت های مختلف از اسم رمز مشابهی استفاده می کنند سعی می کنند اطلاعات مورد نياز برای دسترسی به حساب های بانکی و ساير فعاليت های مالی کاربران روی شبکه اينترنت را به دست بياورند.

شبکه های اجتماعی مثل فيس بوک برای خرابکاران و سارقين اطلاعات اينترنتی بهترين طعمه اند چون معمولا کاربران و مشترکان اين شبکه ها اطلاعات شخصی فراوانی را در اين شبکه ها ذخيره می کنند.

به گفته کارشناسان ايمنی کامپيوتر خرابکاران و تبهکاران با استفاده از کشف اين اطلاعات می توانند در عرصه های گوناگون به کاربران ضربه زده و از فعاليت های مالی آنها روی شبکه اينترنت سوء استفاده کنند.

شبکه خبری بی بی سی نيز نوشت موسسه ايمنی « سکولرت» می گويد که از ماه سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۱۱ بيش از ۸۰۰ هزار کامپيوتر به کرم (بدافزار) «رامنيت» آلوده شده اند.

در گزارش ديگری که در ماه ژوييه سال ۲۰۱۱ توسط يک موسسه ايمنی اينترنت منتشر شد گفته شده بود که انواع گوناگون کرم رايانه ای « رامنيت» مسئول بيش از ۱۷ درصد از موارد رخنه، خرابکاری و اختلال در نرم افزارهای کامپيوترهای شخصی در سطح جهان است.

کارشناسان ايمنی شبکه اينترنت می گويند بهترين راه مقابله با اين بدافزار برای مشترکان شبکه فيس بوک تميز کردن کامپيوترهای شخصی توسط يک نرم افزار پيشرفته آنتی ويروس است.

موسسه فيس بوک در اطلاعيه ای که منتشر کرده است می گويد بخش اعظم اطلاعاتی که توسط اين بدافزار مورد سرقت قرار گرفته اطلاعات کهنه مشترکان بوده است. توصيه فيس بوک به مشترکان خود اين است که به لينک ( آدرسهای مشکوک) مراجعه نکرده و هراقدام مشکوک روی شبکه فيس بوک را سريعا گزارش دهند.
XS
SM
MD
LG