لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

تولد یک جشنواره فیلم جدید در خاورمیانه


صحنه ای از فیلم بن ایکس ساخته بلژیک.
صحنه ای از فیلم بن ایکس ساخته بلژیک.

نخستين جشنواره بين‌المللی «فيلم خاورميانه» ابوظبی روز ۱۴ اکتبر با نمايش فيلم انگليسی «تاوان» به کارگردانی جو رايت آغاز شد.


۷۹ اثر در بخش های مختلف این مسابقه از جمله بخش فيلم های بلند مستند و داستانی، بخش فيلم های کوتاه، بخش آثار کارگردانان زن عرب و بخش «نگاه ويژه به خاورميانه» حضور خواهند داشت .


جايزه اين جشنواره نوپا، «مرواريد سياه» نام دارد که توسط اداره فرهنگ و ميراث ابوظبی به برندگان اعطا خواهد شد.


از بين فيلمسازان ايرانی، «تاتو» ساخته پرويز صفا دل محصول آمريکا در بخش فيلم های کوتاه و همچنين «پرسپوليس» به کارگردانی مرجان ساتراپی در بخش فيلم های داستانی به نمايش در خواهند آمد.


شيخ سلطان بن طحنون آل نهيان، ریيس هيئت مديره اداره ميراث و فرهنگ ابوظبی در مراسم افتتاحيه جشنواره ابوظبی هدف از برگزاری اين جشنواره را آشنا ساختن فيلمسازان دنيا با منابع منطقه‌ای اعلام کرد.


به گفته او جشنواره «فيلم خاورميانه» ابوظبی از نخستين دوره برگزاری، ابعادی جهانی پيدا کرده است .


از بين فيلم های مطرح در اين جشنواره می توان به «بن ايکس» از بلژيک، که برنده چندين جايزه از آخرين دوره جشنواره مونترال شده، «شب خوب» ساخته جيک پالترو و «گريس رفته است» ساخته جيمز استروس اشاره کرد.


همچنين فيلم «کارامل» ساخته کشور لبنان که در جشنواره‌های تورنتو و کن به نمايش درآمده و از سوی اين کشور برای شرکت در بخش اسکار انتخاب شده، در اين جشنواره حضور دارد.


نکته جالب جشنواره فيلم خاورميانه اين است که برای اولين بار بخشی به عنوان کارگردان های زن دنيای عرب بوجود آورده است تا تعدادی از کارهای شاخص آنان را در طول هفت روز برگزاری جشنواره اکران کند .


در اين جشنواره فيلم هایی از استراليا، کانادا، آرژانتين، مصر، نروژ، ترکيه، اسپانيا، آمريکا و آلمان هم حضور دارند.


به نظر می رسد که مسئولان برگزار کننده جشنواره بين المللی فيلم ابوظبی با انتخاب «دره خداوند» به عنوان فيلم ضد جنگ از سينمای آمريکا برای مراسم اختتاميه، در تلاشند تا مخالفت خود را با حضور نظاميان آمريکايی در عراق به نمايش بگذارند.


XS
SM
MD
LG