لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

بازگشت سينمای ايران به جشنواره های بين المللی


فیلم «آن سه» به کارگردانی تقی نعمتی برای اکران در بخش «سينمای امروز» جشنواره لوکارنو انتخاب شد
فیلم «آن سه» به کارگردانی تقی نعمتی برای اکران در بخش «سينمای امروز» جشنواره لوکارنو انتخاب شد

پس از غيبت يکساله ايران در جشنواره های بين المللی، جشنواره لوکارنو که امسال برای شصتمين بار برگزار می شود «آن سه» به کارگردانی تقی نعمتی برای اکران در بخش «سينمای امروز» انتخاب شد.


جشنواره لوکارنو امسال در ۷ بخش ميزبان بيش از ۲۰۰ فيلم است. در بخش ديگری که با عنوان «اينجا و آنجا» برنامه ريزی شده است فيلم «هرات» به کارگردانی سپيده پارسی که توسط فرانسوی ها توليد شده است نيز در جشنواره لوکارنو اکران خواهد شد.


«غيرقانونی ها»ی شيرين مشايخ، کارگردان سوئيسی ايرانی تبار نيز در بخش موسوم به «يوزپلنگ فردا» قرار داده شده است.


در بخشی که با عنوان «بازگشت به لوکارنو» برخی از فيلم هايی را که در ۶۰ سال گذشته در اين جشنواره اکران شده اند دربرمی گيرد، «روسری آبی» رخشان بنی اعتماد نيز جای داده شده است. روسری آبی در سال ۱۹۹۵ در اين جشنواره اکران شده بود و جايزه بهترين فيلمنامه را از آن خود ساخته بود.


خصوصيت اين جشنواره سينمايی که در نواحی ايتاليايی زبان سوئيس برگزار می شود، توجه به سينماهای در حال رشد و کشف کارگردانان با استعداد در کشورهای غربی و در کشورهای جنوب جهان است. بسياری از گردانندگان جشنواره های مهم ديگر چون برلين و يا ونيز ابتدا مسئوليت جشنواره لوکارنو را عهده دار بودند.


امسال سينمای عرب ستاره جشن لوکارنو است وفيلمی از عراق با عنوان «روزهای بغداد» در بخش «درهای باز» نمايش داده خواهد شد.


يوزپلنگ ويژه عمری در خدمت سينما امسال به کارمن مائورا Carmen Maura هنرپيشه شناخته شده اسپانيايی که در بسياری از فيلم های پدرو آلمادوار نقش آفرينی کرده است تعلق خواهد گرفت.در سال ۲۰۰۵ ميلادی از عباس کيارستمی با اهدای يوزپلنگی ويژه تقدير به عمل آمد.


جشنواره لوکارنو ۸ اوت با انتخاب بهترين ها و اهدای يوزپلنگ های طلايی، نقره ای و برنزی به کار خود پايان خواهد داد.


XS
SM
MD
LG