لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

همايش بين المللی صادرات گاز ايران در تهران


همايش بين المللی گاز از روز شنبه در تهران آغاز شده است.
همايش بين المللی گاز از روز شنبه در تهران آغاز شده است.

ايران اعلام کرده است که اين همايش که با کمک دو شرکت بزرگ اروپايی آغاز به کار کرده، نشانگر شکست تحريم و فشار آمريکا است.


اين همايش بين المللی دو روزه از روز شنبه آغاز شده و شرکت های غول انرژی؛ «توتال» (Total) از فرانسه و «او ام وی» (OMV) از اتريش و همچنین شرکت کرسنت پتروليوم ( Crescent Petroleum) از امارات متحده عربی از آن حمايت مالی کرده اند.


«راديوی دولتی ايران» روز شنبه اعلام کرد که "مشارکت شرکت ها (اروپايی) و علاقه آنها به سرمايه گذاری در صنعت گاز و نفت ايران نشان می دهد که منافع اقتصادی از ملاحظات سياسی فراتر می رود."


آمريکا سعی کرده است شرکت های اروپايی را از معامله با ايران و سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز اين کشور منصرف کند، با اين اميد که تهران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز تاکنون با به تصويب رساندن سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ولی ايران تاکنون از اين امر سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود خوانده است.


در این میان، ميشل پيسر، معاون شرکت « او ام وی» در کنفرانس بین المللی صادرات گاز در اين مورد گفت که «توسعه راه های جديد حمل و نقل در زمينه انرژی از اولويت های کشورهای اروپايی است و اين کشورها در پی يافتن عرضه کنندگان جديدی در زمينه انرژی هستند.»


به گزارش «آسوشيتدپرس»، روسيه يک سوم نفت و بيش از ۴۰ درصد گاز اتحاديه اروپا را تامين می کند. جنگ اخير روسيه با گرجستان و قطع گاز روسيه به اوکرائين در ژانويه ۲۰۰۶ ، به دنبال اختلاف دو کشور بر سر قيمت گاز ، موجب شده است که کشورهای اروپايی به دنبال صادرکنندگان ديگری باشند.


ايران دارای دومين منابع گاز دنياست و دومين صادرکننده نفت اوپک است.


«او ام وی» که يکی از بزرگترين شرکت های گاز و نفت دراروپای مرکزی است، در زمينه اکتشاف ميدان های نفتی در جنوب غربی ايران از سال ۲۰۰۱ فعال است.


توماس هومر، سخنگوی اين شرکت، روز جمعه اعلام کرد که ما هيچ مشکلی برای شرکت در همايش تهران نداريم و فعاليت های ما بر خلاف قوانين اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد نيست.


در همين حال، شون مک کورماک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفته بود که « هم اکنون زمان وقت مذاکرات درباره سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران نيست، چرا که رفتار اين کشور در حال حاضر در چارچوب قوانین بین المللی نمی گنجد.


XS
SM
MD
LG