لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

از سرگیری صدور گاز ایران به ترکیه


صدور گاز طبيعی ايران به ترکيه از روز یکشنبه سر گرفته شده است.
صدور گاز طبيعی ايران به ترکيه از روز یکشنبه سر گرفته شده است.

رضا کسايی زاده، مدير عامل شرکت ملی گاز ايران، روز يکشنبه، ۲۷ ژانويه، اعلام کرد که صدور گاز طبيعی ايران به ترکيه، به صورتی تدریجی، از سر گرفته شده است.


خبرگزاری فرانسه، گزارش داد که آقای کسايی زاده به راديوی دولتی ايران گفته است که از روز يکشنبه صدور گاز به ترکيه آغاز شده و سه ميليون مکعب گاز به اين کشور صادر شده است.


مدير عامل شرکت ملی گاز ايران افزود که به تدريج صادرات گاز به ترکيه افزايش خواهد يافت.


ايران از هفتم ژانويه گازرسانی به ترکيه را متوقف کرده بود. پيش از ماه زانویه، ايران ۲۰ ميليون متر مکعب گاز به ترکيه صادر می کرد.


زمستان بسیار سرد، که موجب افزايش مصرف داخلی ايران شده و عدم صدور گاز ترکمنستان به ايران، باعث توقف گازرسانی این کشور به ترکيه شد.


به گزارش آسوشيتدپرس، «سی ان ان ترک» خبر از سر گیری گازرسانی به ترکیه را تاييد کرده است.


پس از روسيه، ايران دومين کشور صادر کننده گاز به ترکيه محسوب می شود. اين کشور همچنين ا ز نيجريه و الجزاير گاز وارد می کند.


علی رغم بحران قطع صادرات گاز ايران به ترکيه، که دومين تأمين کننده گاز اين کشور محسوب می شود، با تدابيری که وزارت انرژی ترکيه در نظر گرفت، در گاز رسانی به ۵۱ استان اين کشور که برای گرمازايی از سوخت گاز طبيعی استفاده می کنند، خلل ايجاد نشد.


رسانه های ترکيه، پيشتر، به نقل از شرکت «بوتاش گاز» ترکيه، که طرف خريد گاز طبيعی از ايران است، نوشتند که اين شرکت از گاز طبيعی ايران قطع اميد کرده است.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، نيز، حدود دو هفته پیش، به دنبال گفتگوی تلفنی با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، اعلام کرده بود که ايران قول داده تا صادارت گاز را ازسر بگيرد.


ـقای اردغان در این مورد افزوده بود: «آنها (ايرانی ها) می گويند اين معضل به دليل سردی هوا روی داده و از وجود برخی مشکلات با ترکمنستان سخن می گويند.»


XS
SM
MD
LG