لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

اسرائیل: هدف تغییر رژیم نیست


تانک ها و سربازان اسرائيلی شهر غزه را به محاصره خود درآورده اند.
(عکس: AFP)
تانک ها و سربازان اسرائيلی شهر غزه را به محاصره خود درآورده اند. (عکس: AFP)

در حالی که تانک ها و سربازان اسرائيلی پس از درگيری با افراد حماس شهر غزه را به محاصره خود درآورده اند، سخنگوی دولت اسرائيل اعلام کرد که هدف اين کشور تغيير رژيم در غزه نيست.


مارک رگو، سخنگوی دولت اسرائيل افزود هدف اسرائيل حفاظت از مردم اسرائيل است.


وی همچنین گفت که «ساکنان جنوب اسرائيل و مردم نوار غزه هر دو قربانی افراطی گرايی حماس هستند».


اسرائيل که حملات هوايی به غزه را از روز شنبه ۲۷ دسامبر آغاز کرد، می گويد هدف حملات برای متوقف کردن پرتاب راکت از نوار غزه به داخل خاک اسرائيل است.


نيروهای زمينی اسرائيل شامگاه شنبه يک هفته پس از شروع حملات هوايی به نوار غزه، با هدف «تصرف مناطق راکت پرانی حماس» وارد خاک غزه شدند.


ارتش اسرائيل اعلام کرد که نيروهای اين کشور در اولين ساعات يورش به غزه با شبه نظاميان حماس در نقاط مختلف درگير شده و ۳۰ سرباز اسرائيلی زخمی شده اند.


به گزارش سی ان ان مقامات پزشکی فلسطينی می گويند چهار فلسطينی روز گذشته به دست سربازان اسرائيل کشته شدند و تلفات فلسطينی ها از آغاز حملات هوايی اسرائيل در روز ۲۷ دسامبر به ۴۶۰ نفر رسيده است.


وزارت دفاع اسرائيل همچنين اعلام کرد که ده راکت روز يکشنبه به خاک اسرائيل پرتاب شده ولی زخمی و يا کشته ای برجای نگذاشته است.


در همين حال حماس اعلام کرده که دو سرباز اين کشور را به اسارت گرفته است. مقامات اسرائيلی می گويند هيچ خبری در مورد اسير شدن سربازان خود ندارند.


همزمان با يورش نيروی زمينی اسرائيل به غزه، نشست شورای امنيت برای بررسی بحران غزه بدون رسيدن به هيچ نتيجه ای پايان يافت.



نشست بی نتيجه شورای امنيت


به گفته ديپلمات ها در نشست شورای امنيت که شامگاه شنبه به وقت شرق آمريکا در پشت درهای بسته برگزار شد، واشينگتن با درخواست ليبی که به نمايندگی از کشورهای عرب خواستار آتشبس فوری در غزه شده بود، مخالفت کرد و اين نشست بدون نتيجه ماند.


در متنی که ليبی به اعضای شورای امنيت ارائه داد، نسبت به شدت يافتن بحران غزه «به ويژه پس از حمله زمينی اسرائيل» ابراز «نگرانی عميق» شده است و از همه طرفها ميخواهد که «آتشبس فوری برقرار کنند».


پنج عضو دايم که شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه هستند، از حق وتو برخوردارند و مطابق با ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد هرگونه تصميم گيری اين شورا منوط به رای موافق آنهاست. از ميان کشورهای عرب تنها ليبی به عنوان عضو غير دايم در شورای امنيت حضور دارد.


ليبی که از يک سال گذشته به عضويت شورای امنيت درآمده است بارها بر سر مناقشه اسرائيل و فلسطينی ها با آمريکا برخورد ديپلماتيک داشته است و آمريکا نيز کوشيده است که اين موضوع را از دستور کار شورای امنيت خارج کند


در همين حال وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرده ايالات متحده در حال کار بر روی طرحی به منظور اجرای آتش بس در غزه است که امکان راکت پرانی را از «حماس» سلب می کند.


XS
SM
MD
LG