لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

تلاش بان گی مون برای پایان دادن به بحران غزه


بان گی مون می‌گوید وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر و قطر راهی نیویورک هستند تا راه‌های رسیدن به یک آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را مورد بحث و بررسی قرار دهند. (عکس: AFP)
بان گی مون می‌گوید وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر و قطر راهی نیویورک هستند تا راه‌های رسیدن به یک آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را مورد بحث و بررسی قرار دهند. (عکس: AFP)

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه اعلام کرد که بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از رهبران جهان خواسته است بر شدت تلاش‌های خود برای رسیدن به آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حماس بیفزایند.


رابرت سری، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، گفت که دبیرکل سازمان ملل خواستار آن شده که ترتیباتی اتخاذ شود تا ناظران بین‌المللی بتوانند بر اجرای آتش‌بس نظارت کنند.


آقای سری که روز جمعه از طریق ویدئو کنفرانس و از بیت‌المقدس با خبرنگاران سخن می‌گفت، اتخاذ رویکردی همه جانبه برای پایان بخشیدن به بحران غزه را ضروری دانست.



رابرت سری با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل هر آنچه در توان دارد برای حل بحران کنونی خاورمیانه انجام می‌دهد گفت: بان گی‌مون «به طور علنی و خصوصی از رهبران عمده جهان، که نفوذ واقعی بر طرف‌های درگیر دارند، خواسته است که به این خشونت‌ها پایان داده شود.»


هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه همچنین هرگونه راه‌حل برای بحران کنونی خاورمیانه را در گرو تعهد همه طرف‌ها به آتش‌بس «کامل»، نظارت بین‌المللی، گشودن همه مرزهای غزه و کنترل دوباره نوار غزه از سوی تشکیلات خودگردان و در نهایت صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها دانست.


به گفته این مقام سازمان ملل، این نهاد تمایل دارد که بر اجرای آتش‌بس احتمالی نظارت کند اما هرگونه تمهیدی برای این اقدام بستگی به تصمیم شورای امنیت دارد. سازمان ملل هم‌اکنون در مزرهای اسرائیل- لبنان و اسرائیل- سوریه مأموریت صلحبانی دارد.


هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل همچنین تاکید کرد که گشودن مرزهای غزه نیازمند تعهد حماس به توقف پرتاب راکت و پایان بخشیدن به قاچاق اسلحه و مهمات است.




محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطینی و شماری از وزیران خارجه کشورهای عرب عازم نیویورک هستند تا شورای امنیت را به پذیرش پیش‌نویش قطعنامه کشورهای عربی ترغیب کنند.

در این کنفرانس خبری از رابرت سری پرسیده شد که آیا حماس حاضر است آتش‌بس را بپذیرد که وی در پاسخ گفت: «اگر حماس نگران مردم خود باشد، آنها نیز به دنبال راه خروجی از این بحران بسیار عمیق خواهند بود.»


نشست روز دوشنبه در نیویورک


از سوی دیگر بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت که وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر و قطر راهی نیویورک هستند تا راه‌های رسیدن به یک آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را مورد بحث و بررسی قرار دهند.


بان گی‌مون برای روز دوشنبه جلسه‌ای را برای دیدار با محمودعباس و وزیران کشورهای عرب ترتیب داده است.


محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطینی در کرانه باختری، و شماری از وزیران خارجه کشورهای عرب نیز عازم نیویورک هستند تا شورای امنیت را به پذیرش پیش‌نویس قطعنامه کشورهای عربی ترغیب کنند.


در پیش‌نویسی که کشورهای عربی به شورای امنیت پیشنهاد کرده‌اند، اسرائیل به خاطر تهاجم به غزه محکوم شده است. این قطعنامه پیشنهادی همچنین از اسرائیل می‌خواهد بمباران غزه را متوقف کند.


در نشست اضطراری شورای امنیت، که شامگاه چهارشنبه به درخواست اتحادیه عرب تشکیل شده بود، آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه کشورهای درباره بحران غزه مخالفت کرد.


آمریکا پیش‌نویس این قطعنامه را، که لیبی آن را به نمایندگی از ۲۲ کشور اتحادیه عرب درمیان اعضای شورای امنیت توزیع کرده بود، به دلیل «نامتوازن» و «یکسویه» بودن رد کرد.


واشینگتن می‌گوید که در این پیش‌نویس از حماس خواسته نشده است که حمله‌های راکتی به جنوب اسرائیل را متوقف کند.


روز جمعه، پشت درهای بسته، پیش‌نویس کشورهای عربی در شورای امنیت بار دیگر از سوی کارشناسان مورد بررسی بحث و گفت‌و گو قرار گرفت و انتظار می‌رود روز دوشنبه در سازمان ملل درباره این قطعنامه پیشنهادی مذاکره شود.


XS
SM
MD
LG