لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

اسرائیل پیشنهاد فرانسه برای آتش‌بس موقت را نپذیرفت


اسرائیل با وجود فشار بین‌المللی برای توقف حمله به غزه، شب گذشته تصمیم گرفت که روز چهارشنبه نیز به عملیات هوایی خود ادامه دهد.(عکس: epa)
اسرائیل با وجود فشار بین‌المللی برای توقف حمله به غزه، شب گذشته تصمیم گرفت که روز چهارشنبه نیز به عملیات هوایی خود ادامه دهد.(عکس: epa)

اسرائیل با غیرواقع‌بینانه خواندن پیشنهاد فرانسه برای آتش‌بس جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، برای پنجمین روز پیاپی اهدافی را در این منطقه با هواپیما و هلی‌کوپتر مورد حمله قرار داد.


به گزارش آسوشیتدپرس، دولت اسرائیل که هم‌اکنون با فشار بین‌المللی برای توقف حمله به غزه روبه روست، با وجودپیشنهاد فرانسه برای توقف دو روزه حمله‌ها، به گفته مقام‌های دولتی اسرائیلی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، شب گذشته تصمیم گرفت که روز چهارشنبه نیز به عملیات هوایی خود ادامه دهد.


فرانسه که تا پایان سال ۲۰۰۸ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، پیشنهاد کرده بود که با برقراری یک آتش بس دو روزه امکان ارسال کمک‌ها به نوار غزه فراهم شود.


در همین حال ییگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل درباره طرح پاریس گفت: «این پیشنهاد دارای هیچگونه تضمینی برای توقف حمله‌های راکتی و قاچاق (اسلحه) از سوی حماس نیست.»


سخنگوی وزارت امورخارجه اسرائیل افزود: «واقع‌بینانه نیست که از اسرائیل انتظار داشته باشیم به طور یکجانبه آتش‌بس اعلام کند، در حالی که هیچ سازوکاری برای توقف ترور و حمله‌های حماس وجود ندارد.»


با این حال این مقام وزارت خارجه اسرائیل گفت که پیشنهاد فرانسه همچنان در دست بررسی است.


شدت و حدت حمله هوایی اسرائیل به غزه که در پاسخ به حمله‌های راکتی حماس صورت گرفته است، به اندازه‌ای است که تحرکات دیپلماتیک گسترده‌ای برای توقف این عملیات انجام شده است.


به گفته مقام‌های حماس تاکنون ۳۷۴ نفر در حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.


اتحادیه اروپا ایالات متحده و روسیه روز سه‌شنبه خواستار پایان توفق خشونت‌ها در غزه شدند. جرج بوش و کاندولیزا رایس، رییس‌جمهوری و وزیر خارجه ایالات متحده، همچنین از رهبران خاورمیانه خواستند که برای یافتن یک راه ‌حل بادوام تلاش کنند.


در همین حال محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری، طبق برنامه قرار است روز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، درکشور اردن دیدار کند. محمود عباس همچنین با عبدالله دوم پادشاه اردن نیز ملاقات خواهد داشت.


با وجود حمله‌های اسرائیل به غزه که هدف از آن توقف پرتاپ راکت از این منطقه عنوان شده است حماس همچنان به شلیک راکت به سوی اسرائیل ادامه می‌دهد.

اسرائیل هم‌اکنون یگان‌های زرهی خود را در اطراف غزه مستقر کرده است. اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر حمله زمینی به غزه منتشر نشده است. اسرائیل همچنین تاکنون نزدیک به ۹۰۰۰ نفر از نیروهای ذخیره خود را به خدمت فرا خوانده است.


از سوی دیگر با وجود حمله‌های اسرائیل به غزه که هدف از آن توقف پرتاب راکت از این منطقه عنوان شده است حماس همچنان به شلیک راکت به سوی اسرائیل ادامه می‌دهد.


روز چهارشنبه حماس دو راکت به سوی شهر بئر السبع واقع در ۴۵ کیلومتری غزه پرتاب کرد که تلفاتی در بر نداشت. پس از حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه حماس نیز راکت‌های خود را در عمق بیشتری از اسرائیل پرتاب کرده است.شهر بئر السبع روز سه‌شنبه برای نخستین بار بود که هدف حمله راکتی حماس قرار گرفت.


از روز شنبه گذشته که اسرائیل به غزه حمله کرده است چهار اسرائیلی نیز در حمله‌های راکتی حماس کشته شده‌اند.


XS
SM
MD
LG