لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

بازرگان آلمانی به جرم فروش مواد ساخت موشک به ایران به زندان محکوم شد


مطابق قوانين آلمان، صدورموادی با کاربرد دوگانه که می توانند در برنامه هسته ای يا موشکی ايران بکار روند، ممنوع است.
مطابق قوانين آلمان، صدورموادی با کاربرد دوگانه که می توانند در برنامه هسته ای يا موشکی ايران بکار روند، ممنوع است.
دادگاهی در آلمان، روز دوشنبه، يک بازرگان ۶۳ ساله آلمانی را به جرم فروش سرب سياه يا گرافيت به ايران، به شش سال زندان محکوم کرد.

اين تاجر آلمانی که نامش فاش نشده، پذيرفته است که ۱۶ تن از اين ماده را که می تواند در غلظت بالا در ساخت موشک مورد استفاده قرار بگیرد، به ايران صادر کرده است.

اين مواد می تواند در ساخت دماغه موشک بکار رود و به گفته مقام های آلمانی بواسطه يک مرد اهل ترکيه، به ايران فروخته شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اين بازرگان آلمانی در دادگاهی در شهر غربی کوبلنز در آلمان محاکمه شده و قاضی دادگاه اعلام کرده که اين مرد بين سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ ميلادی در پوشش صدور گرافيت با غلظت پائين، در واقع گرافیت با غلظت بالا را به ايران فروخته است.

مطابق قوانين آلمان، صدورموادی با کاربرد دوگانه که می توانند در برنامه هسته ای يا موشکی ايران بکار روند، ممنوع است. از سال ۲۰۰۷ حتی صادرات گرافيت با غلظت پايين نيز احتياج به اجازه دولت آلمان را دارد.

ماموران گمرگ ترکيه تابستان گذشته يک کاميون حامل ۱۰ تن گرافيت را از آلمان به ايران ضبط کردند. اين مرد از ماه ژوئن در زندان بسر می برد.
خبرگزاری آلمان افزود که ماموران سازمان جاسوسی این کشور به این امر مظنون هستند که تهران قصد دارد از این مواد در تولید موشک استفاده کند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد و احتمال دارد که در آینده موشک های خود را با کلاهک هسته ای مجهز کند. تهران همواره این اتهامات را بی اساس دانسته و برنامه هسته ای خود را برای صلح آمیز خوانده است.

ایران چند ماه پیش اعلام کرد که موشک های زمین به زمین با برد دو هزار کیلومتر آزمایش کرده است. کاخ سفید هم در واکنش به این آزمایش اعلام کرد که :«توسعه موشک های بالستيک ايران با قطعنامه های صادره شورای امنيت سازمان ملل متحد در تناقض است و با تعهدات ايران به جهان ناسازگار است.»

شورای امنیت همچنین در سه قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را نیز متوقف کند ولی ایران همواره از این دستور سازمان ملل سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.
XS
SM
MD
LG