لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

سال ۲۰۱۰، گرم‌ترین سال تاریخ بشر


داده های دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که یخ مناطق قطبی در نازلترین سطح و درجه حرارت در بخش اعظم کره زمین به حد بی سابقه ای گرم خواهد شد و بنابراین سال ۲۰۱۰ گرم‌ترین سال است که در تاریخ ثبت شده است.

روزنامه گاردین می نویسد که دانشمندان هواشناسی و اقلیم شناسی آمریکا اعلام کرده اند که سطح یخ مناطق قطبی با نازلترین حد ثبت شده برای این فصل رسیده و به احتمال زیاد رکورد سال ۲۰۰۷ را خواهد شکست.

بررسی هایی که این دانشمندان توسط ماهواره انجام داده اند نشان می دهد که سرعت ذوب شدن لایه های یخ امسال بسیار سریعتر شده و اکنون هر روزه حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع از این لایه ها ناپدید می‌شوند.

همزمان بررسی هائی که توسط مرکز علوم قطبی در دانشگاه واشنگتن انجام شده نشان می دهد که حجم یخبندان آب های قطب به نسبت سال ۱۹۷۹ در همین فصل از سال حدود ۳۸ درصد کمتر است.

براساس ارزیابی اقلیم شناسان برجسته آمریکا درجه حرارت در سطح کره زمین نیز به شکل بی سابقه ای بالا خواهد رفت. در گزارشی که قرار است توسط جورنال ژئوفیزیک منتشر شود گفته می شود که کره زمین در ۱۲ ماهه گذشته حدود شش درجه سانتیگراد گرمتر از سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ بوده و درجه حرارت عمومی سطح کره زمین امسال حتی از سال ۲۰۰۵ هم بیشتر خواهد بود.

روزنامه گاردین از قول جیمز هانسن مسئول تهیه این گزارش علمی می نویسد:« افزایش گرمای کره زمین در مقیاس تقریبی هر دهه تداوم دارد. و برخلاف مخالفان نظریه گرمای کره زمین، اطلاعات ما نشان می دهد که تقریبا در طول هر دهه بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد به گرمای زمین اضافه می شود.»

تحقیقات ناسا نیز نتایج بررسی های مراکز هواشناسی و اقلیم شناسی آمریکا را تایید کرده و نشان می دهد که چهار ماهه گذشته به نسبت هر سال دیگری که در گذشته ثبت شده گرمتر بوده است. در نتیجه گرمای بیشتر سطح آب در اقیانوس اطلبس انتظار می رود در فصل طوفان های دریایی که از ماه گذشته آغاز شد این طوفان ها امسال شدیدتر باشند.

مرکز اقلیم شناسی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که امسال پیش بینی کرده که رقمی بین ۱۴ تا ۱۲۳ طوفان دریایی به وقوع بپیوندند که ۱۴ مورد آن با سرعتی بالاتر از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت بسیار خطرناک خواهند بود.
XS
SM
MD
LG