لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

«حزب الله به درخواست ايران به جنگ داخلی سوريه کشانده شده است»


شيخ صبحی طفيلی رهبر پيشين حزب الله می گويد نيروهای اين سازمان بنا به درخواست جمهوری اسلامی ايران به عرصه جنگ داخلی سوريه کشانده شده اند تا مانع از سقوط بشار اسد شوند.

به گزارش «جروزالم پسـت»، شيخ صبحی طفيلی اين سخن را در گفت و گوی تلويزيونی با شبکه «المستقبل» متعلق به نيروهای حزب ملی گرای «آينده» به رهبری سعد حريری بيان کرد.

اين سخنان شيخ طفيلی به منزله زدن مهر تاييدی بر اظهاراتی است که ژرژ صبره رهبر جديد ائتلاف ملی مخالفان سوريه روز دوشنبه دوم ارديبهشت در نشست خبری استانبول بيان کرد.

ژرژ صبره اين را نيز گفته بود که نيروهای حزب الله شهرک ها و روستاهای مرزی را به «اشغال» خود در آورده و «به کشتار غيرنظامی ها می پردازند».

حزب الله مدعی است که ورود نيروهايش در اين مناطق برای اين است که به غيرنظامی ها در دفاع از خود در برابر خطرات «کمک» کند.

از مارس ۲۰۱۱ که بحران سوريه آغاز شد همواره اين ظن وجود داشته که حزب الله و ايران برای جلوگيری از سقوط بشار اسد به تکاپو افتاده اند.

در ماههای گذشته گزارشهای بيشتری در رسانه های منطقه و جهان درمورد حضور واحدهای نخبه حزب الله در جنگ داخلی سوريه منتشر می شود.

روزنامه «جروزالم پست» ششم ارديبهشت سخنان پاول سالم رييس شعبه لبنانی مرکز صلح «کارنگی» در بيروت را منتشر کرد که گفته است حزب الله ديگر حتی اهميتی نمی دهد که دخالت نيروهايش درسوريه چگونه تعبير و تفسير می شود.

به گفته پاول سالم، در هفته های گذشته پس از نگرانی های که در جامعه جهانی در زمينه حضور نيروهای افراطی اسلامگرای القاعده و «جبهه النصره» در ميان مخالفين مسلح سوری مطرح شد، «ايران و حزب الله دستآويز مناسبی يافتند تا دخالت خود را به عنوان مقابله با جهاديون افراطی جلوه دهند و نه ايستادگی دربرابر خيزش مسالمت جويانه مردم سوريه».

پاول سالم می گويد، ايران و حزب الله براين باورند که اسد در آستانه سقوط نيست. اظهارات پی درپی سران ايران در مورد سوريه بر اين محور است که بحران سوريه به زودی با پيروزی اسد به پايان می رسد و «تروريست ها» با هزيمت روبرو می شوند.

اما سوزان رايس سفيرآمريکا در سازمان ملل متحد اين هفته گفت بحران سوريه ثبات لبنان را نيز با آهنگی پرشتاب تهديد می کند، و به گفته خانم رايس، حزب الله نه تنها با دولت لبنان همکاری نمی کند بلکه ضمن همکاری با ايران با دادن پول، اسلحه و فرستادن مشاوران نظامی به رژيم اسد در کشتارهای سوريه کمک می کند.

احمد معاذ الخطيب رهبر پيشين ائتلاف ملی سوريه که اين هفته جای خود را به ژرژ صبره داد، در نامه ای از حسن نصرالله پرسيده بود آيا فکر می کند که خداوند از او خشنود است که رژيم اسد با کاربرد جنگنده ها و موشکهای اسکاد مردم خود را به خاک و خون می کشد؟، و از نصرالله خواسته بود نيروهای خود را از سوريه بيرون بکشد.

روحانيون و چهره های سنی لبنانی اين هفته بر ضرورت مقابله با همپيمانی شيعيان با رژيم بشار اسد در سوريه تاکيد کرده و گفتند ادامه حضور نيروهای حزب الله در بحران سوريه منافع ملی لبنان را نيز به خطر می اندازد اما ميشل سليمان رييس جمهوری لبنان اين نظر را نپذيرفت.
XS
SM
MD
LG