لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

سه انفجار در هند دستکم ۲۰ کشته برجای گذاشت


نیروهای پلیس هند در محل انفجار در بمبئی
نیروهای پلیس هند در محل انفجار در بمبئی
وقوع سه انفجار بخش های مختلف شهر بمبئی (مومبای) هند را به لرزه درآورده است. رسانه های محلی خبر داده اند که پليس تا کنون وقوع انفجار در محله دادار در جنوب بمبئی را تاييد کرده است.
به گزارش سی ان ان دست کم ۲۰ نفر بر اثر اين انفجارها کشته و ۸۱ نفر ديگر زخمی شدند.
پالانياپان چيدامبارام ، وزير کشور هند ، گفته است که انفجار ها «يک حمله ی هماهنگ شده تروريستی» بوده اند. وی همچنين افزوده است که احتمال افزايش شمار مجروحان اين حمله کماکان وجود دارد.
يک مقام ارشد ايالت ماهاراشتا که شهر بمبئی در آن واقع شده است گفته است که از موتور سيکلت و موتور گازی در انجام اين حمله ها استفاده شده است.

پليس نيز تاييد کرده است که يکی از اين انفجار ها که در محل دادار رخ داد، به وسيله ی بمبگذاری يک دستگاه خودرو انجام شده است.

محله دادار در بخش مرکزی بمبئی واقع شده است که انفجار ها در اين محل در نزديکی «کبوتر خانه» اتفاق افتاده است که جاييست که هندو ها برای دانه دادن به کبوتر ها جمع می شوند.
با حضور نيروهای اورژانس و گروه های خنثی سازی بمب در محل، حالت آماده باش امنيتی درسطح شهر اعلام شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در پیامی این عملیات تروریستی را به شدت محکوم کرده و گفت «قلب های ما در کنار قربانیان و خانواده های آنها است. ما به دولت هند تسلیت می گوئیم.»

خانم کلینتون حمایت آمریکا از دولت هند را اعلام کرد.
شهر بمبئی مرکز اقتصادی هندوستان و با بيش از بيست ميليون نفر شهروند، پرجمعيت ترين شهر اين کشور به شمار می آيد. به گفته مقامات هندی، هر سه انفجار در محله های پر جمعيت اين شهر رخ داده اند.
به گزارش روزنامه اينديا اکسپرس، اين انفجارها همزمان با تولد محمد اجمل امير قصاب تنها بازمانده حملات تروريستی بيست و ششم نوامبر سال ۲۰۰۸ در شهر بمبئی بوده است.
محمد اجمل امير قصاب يک پاکستانی عضو لشگر طيبه است که يک گروه مسلمان تندرو است و پيشتر در سال ۲۰۰۸ حملات تروريستی در شهر بمبئی را ترتيب داده بود. انفجارهای امروز در بيست و چهارمين سالگرد تولد امير قصاب رخ می دهد که در دادگاهی در هندوستان به اعدام محکوم شده است.
هند در سال های اخير با خطر حمله های تروريستی مواجه بوده است. نقطه اوج اين حملات در سال ۲۰۰۸ ميلادی بود که ۱۶۶ نفر در نتيجه حملات تروريستی به شهر بمبئی جان خود را از دست دادند.

حادثه ای که روابط هند را با رقيب ديرينه اش پاکستان را با چالش بيشتری مواجه ساخت. با اينحال، رئيس جمهوری و نخست وزير پاکستان بلافاصله انفجارهای امروز را محکوم کردند و ناراحتی خود را به دليل تلفات ناشی از اين حادثه اعلام نمودند.
XS
SM
MD
LG