لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

روحانی: بعضی‌ها نمی‌دانستند تحریم چیست


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه ۱۷ خرداد گفت: «کسانی که تحریم را بر ملت ایران تحمیل کردند، ظلم بزرگی انجام دادند اما عده‌ای بودند که نمی‌دانستند این تحریم چیست و نمی‌دانستند که همچون تبی است که تبدیل به مریضی شدید می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی، روز یکشنبه تحریم را به یک «بیماری» توصیف کرد که از یک تب کوچک آغاز می‌شود و افزود: «در ابتدا به این تب کوچک توجهی نشد اما وقتی بیمار به زمین افتاد و دیگر نتوانست تکان بخورد به دنبال درمان بیماری رفتیم.»

آقای روحانی گفت: «وقتی ما می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمانشان زیاد نچرخد.»

رئیس جمهوری ایران تأکید کرد: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.»

وی در عین حال گفت: «معنای این حرف این نیست که ما در برابر حرف زور تسلیم شویم اما باید به جلو قدم برداریم. شعار دیگران که مهم نیست، ما باید هدف‌های ملی را در نظر بگیریم و... مشکلات را حل کنیم.»

نحوه برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه ایران یکی از موضوعات اختلاف در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است.

به گفته عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، در ششمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی که از روز پنج‌شنبه ۱۴خرداد آغاز شده «بحث هسته‌ای و تحریم‌ها» پیگیری می‌شود.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه پرونده هسته‌ای ایران را به دلیل قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل «پیچیده‌تر» از مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد دربارهٔ پایان دادن به جنگ ایران و عراق دانسته بود.

گفته‌های آقای ظریف درحالی بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در دوره ریاست جمهوری خود بارها قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را «دستمال مصرف شده»، «کاغذپاره» و «فاقد ارزش حقوقی» خوانده بود.

در همین حال خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از مقامات غربی خبر داده بود که کشورهای گروه ۱+۵ دربارهٔ شیوه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صورت نقض توافق جامع هسته‌ای از سوی ایران به توافق رسیده‌اند.

به گفته مقامات غربی، بر اساس این توافق هر گونه نقض احتمالی مفاد توافق نهایی توسط ایران توسط یک گروه حل اختلاف که احتمالاً شامل اعضای گروه ۱+۵ و ایران می‌شود، پیگیری و ارزیابی خواهد شد.

«زمان زیادی نیاز است تا بتوانیم تخریب‌های گذشته را جبران کنیم»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود دولت یازدهم را «دولت محیط زیست» خواند و حفظ آب، خاک و هوا را جزو موارد مهم «امر به معروف و نهی از منکر» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس جمهوری ایران اضافه کرد: «در واقع جای نهی از منکر همین محیط زیست است، کسی که برای استراحت کنار رودخانه می‌رود زباله‌اش را رها کرده و روی آب می‌ریزد کار زشتی انجام می‌دهد.»

وی تأکید کرد: «همانگونه که نسبت به عمل ناصالح توبه می‌کنیم باید نسبت به ظلم به طبیعت هم توبه کنیم که شامل بازگشت از ظلم به طبیعت، توبه، عمل صالح و جبران است.»

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اسقاط ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده گفت: «متأسفانه سال‌های قبل به این موضوع بی‌توجهی می‌شد.»

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زمان زیادی نیاز است تا بتوانیم تخریب‌های گذشته را جبران کنیم، افزود: «مگر می‌توان زاینده‌رود را رها کرد و مگر می‌توان رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و هامون‌ها را به حال خود گذاشت.»

در سالیان اخیر مشکلات زیست‌محیطی متعددی در ایران رخ داده و مواردی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه و برخی از تالاب‌های ایران، مشکل ریزگردها و همچنین آلودگی شدید هوا خبرساز شده‌است.

از جمله به گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، «۸۸ درصد» از دریاچه ارومیه خشک شده‌است.

در همین حال سازمان حفات محیط زیست ایران در فروردین ماه اعلام کرده بود که بیش از پنجاه درصد از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خشک شده یا در معرض نابودی قرار دارند.

در سال‌های گذشته همچنین برخی از استان‌های ایران دچار مشکل ریزگردها بوده و از جمله استان خوزستان و شهرهای اصلی آن مانند اهواز در دی ماه ۹۳ با بحران شدید گرد و غبار مواجه بود که به تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و اعتراضات جمعی مردم برخی از این شهرها انجامید.

در همین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با انتقاد از خشک کردن تالاب هورالعظیم جهت استخراج نفت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، این اقدام را یکی از دلایل گرد و غبارهای خوزستان دانسته‌است.

XS
SM
MD
LG