لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

ولایتی:به غریبه‌ها اجازه بازدید از مراکز نظامی حساس را نمی‌دهیم


علی‌اکبر ولايتی، مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، می‌گويد که تهران «به هيچ وجه به غريبه‌ای اعم از آمريکايی‌ و غير آمريکايی‌ اجازه نمی‌دهد که از مراکز نظامی حساس کشور بازديد کند».

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای ولايتی روز دوشنبه ۱۸ خرداد در تهران گفت که «بازديد آمريکايی‌ها از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ايران بر اساس ديدگاه بسيار دقيق مقام معظم رهبری ممنوع است».

مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفت که سخنان مقام‌های ايالات متحده آمريکا درباره بازرسی از مراکز نظامی ايران، برای «توجيه کردن داخل آمريکاست» اما «در ايران اجازه داده نمی‌شود که از مراکز نظامی کشور بازديد کنند».

اين سخنان آقای ولايتی در اوج تنش‌ها ميان ايران، آمريکا، فرانسه، اتحاديه اروپا و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، بر سر حل و فصل ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ايران به ويژه در گذشته بيان شده است.

برخی از قدرت‌های جهانی طرف گفت‌وگوی هسته‌ای با ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، خواهان بازرسی از تعدادی از مراکز و پايگاه‌های نظامی مشکوک جمهوری اسلامی هستند تا درباره اینکه آیا در اين مراکز، آزمايش‌های هسته‌ای – نظامی صورت گرفته يا نه، راستی‌آزمایی کنند.

اين در حالی است که خبرگزاری رويترز گزارش داده است که به رغم درخواست آژانس، ايران برای صدور اجازه بازرسی از برخی ابعاد برنامه هسته‌‌ای خود به بازرسان اين نهاد زير مجموعه سازمان ملل متحد، مقاومت نشان می‌دهد.

ايران و شش قدرت جهانی هم‌اکنون برای رسيدن به توافق جامع هسته‌ای تا ۱۰ تيرماه تلاش می‌کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پيش از اين تاکيد کرده بود که نه اجازه بازرسی از تاسيسات نظامی ايران را می‌دهد و نه اجازه بازجويی از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای را.

پيش از اين، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، گفته بود که در صورت پذيرش پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، بخشی از توافق نهايی با گروه ۵+۱ پذيرش «دسترسی‌های مديريت‌شده به مراکز نظامی» خواهد بود.

یک روز پس از اين سخنان، مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران گفت که حتی اجازه بازديد «محدود و کنترل شده» از مراکز نظامی ايران داده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG