لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

مشاور امنيت ملی اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران در بروکسل گفتگو کرد


يعکوو عاميدرور ، مشاور امنیت ملی اسرائیل
يعکوو عاميدرور ، مشاور امنیت ملی اسرائیل

دولت اسرائيل مشاور امنيت ملی خود را به اروپا فرستاده است تا در آستانه دور دوم مذاکرات هسته ای ايران با کشورهای گروه ۱+۵، ديدگاه های اسرائيل را در باره پيشنهادهايی که ممکن است قدرت ها بزودی در اين گفت و گوها به ايران ارائه کنند، به کشورهای اروپايی اطلاع دهد.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص سه شنبه گزارش داده بود که ژنرال ذخيره يعکوو عاميدرور در روزهای اخير در بروکسل با نمايندگان کشورهايی اروپايی که در مذاکرات هسته ای با ايران حضور دارند، ديدار کرده است و اين مذاکرات در طول اين هفته ادامه دارد.

مشاور امنيت ملی اسرائيل دوشنبه با ورود به بروکسل با خانم هلگا اشميد، معاون کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا که در مذاکرات هسته ای با ايران نقشی فعال دارد، گفت و گو کرد. مذاکرات ژنرال عاميدرور در بروکسل سه شنبه نيز ادامه يافت و او چهارشنبه برای گفت و گو با سران آلمان به برلين رسيد.

خانم هلگا اشميد مسئول تنظيم پيشنهادهايی است که بزودی در بغداد به ايران ارائه خواهد شد.

دور دوم مذاکرات هسته ای ايران با ۵ کشور عضو دايم شورای امنيت همراه با آلمان سوم خرداد، بيست و سوم مه در بغداد برگزار می شود.

به نوشته هاآرتص، اين احتمال که پيشنهادهای آتی قدرت های مذاکره کننده در جريان نشست بغداد، به ايران امکان دهد که بخشی از فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را حفظ کند، از هم اينک موجب ناخشنودی دولت اسرائيل است و ژنرال عاميدرور در اين سفر، نگرانی اسرائيل را به طرف های اروپايی منتقل می کند.

ژنرال عاميدرور در روزهای گذشته در بروکسل با نمايندگان ارشد اتحاديه اروپا ديدار کرده است و در طول هفته نيز با بلندپايگان آلمان به گفت و گو می نشيند.

به نوشته هاآرتص، برای مشاور امنيت ملی اسرائيل ديدارهايی با همتای آلمانی او کريستوفر هويسگن و نيز با مدير کل وزارت خارجه آلمان خانم اميلی هابر و نماينده آلمان در مذاکرات هسته ای با ايران هانس ديتر لوکاس تعيين شده است.

هاآرتص يادآور شده بود که ژنرال عاميدرور دوهفته پيش نيز با سفر به مسکو با بلندپايگان روسيه و از جمله سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه گفت و گوهای مشابهی در باره ايران انجام داد.

هاآرتص می نویسد آقای لاوروف در ديدار با ژنرال اسرائيلی، به تندی تأکيد کرد که روسيه با حمله نظامی احتمالی اسرائيل به ايران به سختی مخالف است و بر اين باور است که چنين اقدامی عواقب ويرانگری برای تمامی خاورميانه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG