لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

روزنامه های چهارشنبه ۹ تير ۱۳۸۹


روزنامه جام جم از تشکيل « ستاد ويژه مقابله با تحريم‌ها » خبر داده و از قول وزير خارجه جمهوری اسلامی نوشته که دولت می کوشد با تشکيل «ستاد تدابير ويژه اقتصادی » آثار تحريم های ناشی از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل را کاهش دهد.

به نوشته اين روزنامه هنوز يک روز کامل از مصاحبه محمود احمدی نژاد نگذشته که منوچهر متکی نيز روز سه شنبه در مقابل خبرنگاران حاضر شد تا درباره موضوع مهم اين روزها يعنی قطعنامه شورای امنيت عليه ايران سخن بگويد و همچون احمدی‌نژاد از ايستادگی و قاطعيت ايران در برابر تحريم‌ها و راه‌اندازی ستاد ويژه اقتصادی برای مقابله با تحريم‌ها و آثار آن در کشور سخن گفته است.

جام جم از قول وزير خارجه جمهوری اسلامی نوشته دولت از همه امکانات برای کاهش حداقلی آثار تحريم‌ها استفاده و تلاش خواهد کرد تا با حمايت از « توليد داخل » ، « خودکفايی » ، « ديپلماسی اقتصادی » و ايجاد يک سازوکار جديد خاص شرايط تحريمی تحت عنوان « ستاد تدابير ويژه اقتصادی » بتواند فعاليت‌های اقتصادی کشور در عرصه‌هايی که با تحريم مواجه هستند را « روان‌سازی » کند.
همزمان روزنامه مردمسالاری بازتاب های ورود امات متحده عربی به اجرای تحريم های مورد نظر قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل را منتشر کرده است.

اين روزنامه نوشته که حميد حسينی از اعضای اتاق بازرگانی ايران و بردار وزير ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد ضمن تائيد مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی ايرانيان در دوبی از سوی بانک مرکزی امارات متحده عربی گفته « در اين ليست کسی که کار تجاری انجام دهد و در اين بخش شاخص باشد، نبوده » اما « شايد اين برای بعضی از سازمان ها و ارگان ها باشد که در آنجا دفتری داشتند. »

آقای حسينی همچنين گفته که مقامات اماراتی به دليل صادرات و يا واردات به ايران، حساب بانکی کسی را مسدود نکرده اند، بلکه اعهلام کرده اند که مسدود کردن اين حساب ها « طبق قطعنامه سازمان ملل و مربوط به مواردی مانند بحث کالاهای با مصارف دوگانه و انتقال تکنولوژی و موارد خاص است. »

روزنامه مردمسالاری نوشته که امارات متحده عربی « يکی از بزرگترين مناطق آزاد تجاری در خاورميانه محسوب می شود که علاوه بر سرمايه گذاری تاجران ايرانی در اين کشور بسياری از کالاها برای ترانزيت به ايران از اين منطقه وارد بندرهای ايران می شود. »

اتهامات تازه نماينده ولی فقيه در کيهان عليه خانواده های شهدا

روزنامه کيهان نوشته که خانواده های شهدا به دنبال اعتراضات پس از انتخابات ديگر نمی توانند به دليل نسبت داشتن با شهدا از جايگاه پدران شان سخن بگويند.

اين روزنامه نوشته که حسين شريعتمداری نماينده آيت الله خامنه ای کيهان برای اولين بار از فرزندان شهدا نيز به عنوان « آقا زاده ها » نامبرده و طی اظهاراتی در قم گفته « رابطه نسبی برخی از آقازاده ها با پدران شهيد خود که استوانه های انقلاب بوده اند، اگرچه قابل احترام است اما، اين فرزندان تنها هنگامی می توانند از جايگاه پدران خويش در چالش های سياسی وام بگيرند که با آن بزرگواران شهيد رابطه معنوی نيز داشته باشند. »

وی همچنين فرزندان شهدا را به ائتلاف با قاتلان پدران شان متهم کرده و در حالی که ان ها را « آقا زاده » ناميده گفته « برخی از اين آقازاده ها بدون در نظر گرفتن رابطه نسبی آنها، افرادی کاملاً معمولی هستند. »

نماينده آيت الله خامنه ای در کيهان همچنين برخی از فرزندان شهدا و ديگر چهرهايی که پيشتر به عنوان « خودی » محسوب می شدند را به دليل حمايت از معترضان پس از انتخابات به عنوان « ستون پنجم » معرفی کرده و گفته « دنباله های داخلی دشمن، برای اينکه شناخته نشوند تابلوی خودی دارند ولی در مواضع و عملکرد با دشمنان بيرونی همخوان هستند وی گفت؛ با مشاهده اين نشانه ابتدا بايد در هويت اينگونه افراد و جريانات ترديد کرد چرا که ممکن است دچار خطا و اشتباه شده باشند اما اگر اشتباه مکرر شد، ديگر نام آن خطا نيست بلکه خط است، دقيقاً نظير آنچه در فتنه ۸۸ ديده شد. »

روزنامه آرمان نيز همزمان خبر داده که خانواده آيت الله محمد بهشتی از بنيانگذاران جمهوری اسلامی امسال به جای مراسم سالگرد عصر دوشنبه ۷ تير بر مزار وی مراسم شام غريبان برگزار کرده اند.
به نوشته اين روزنامه محمد رضا و عليرضا بهشتی مشاور ارشد ميرحسين موسوی در مراسم شام غريبان پدرشان « ابراز اميدواری کرده اند که از سال های آينده مراسم بزرگداشت همچون ۲۸ سال گذشته درمسجد قبا برگزار شود. »

« دولتی‌ها بزرگترين دريافت کننده وام از بانک ها »

بيش از دو سال پس از آنکه محمود احمدی نژاد دريافت کنندگان وام های کلان بانکی را طی چند سخنرانی مورد حمله قرار داد و به تخريب اقتصاد کشور متهم کرد و وعده داد که اسامی آن ها را افشا خواهد کرد ، رييس سازمان بازرسی کل کشور روز سه شنبه گفت که دولتی ها بزرگترين گيرندگان وام از بانک ها هستند.
روزنامه آرمان در اين خصوص از قول مصطفی پورمحمدی نوشته « بخشی از معوقات مربوط به شرکت‌های دولتی است و می‌توان گفت امروز بزرگترين وام گيرندگان از بانک‌ها ، شرکت‌های دولتی هستند. »

وی همچنين از دستورات دولت به بانک ها برای پرداخت وام های مختلف و ايجاد تکليف برای باتنک ها به يکی از عوامل اصلی افزايش بی اندازه وام های معوق بانکی نامبرده و گفته « وام‌های زيادی داده می‌شود اما نظارت صورت نمی‌گيرد و در نهايت بانک‌ها نگران بازپرداخت هستند اين بدين معنی است که مطالعات کارشناسی صورت نگرفته و برنامه ارائه وام و تسهيلات طبق يک منطق و نظم صحيحی انجام نشده و نظارت صحيح نيز برای هزينه اين تسهيلات نمی‌شود. »

پورمحمدی ‌با تاکيد براينکه « بزرگی و دولتی بودن اقتصاد موجب ويژه‌خواری و فساد‌های تودرتو و پنهان می‌شود » گفته بعضی « افراد ناباب و ناسالم » که « نظارت و کنترل آن ها سخت است » در بخش های مختلف دستگاه های دولتی موجب گسترش فساد و نارضايتی در ميان مردم شده اند.

گرداندن بازداشت شدگان از سوی نيروی انتظامی در محله های تهران

روزنامه همشهری خبر داده که نيروی انتظامی تعدادی از افراد را به عنوان « اراذل و اوباش » بازداشت کرده و در شهر تهران گردانده است.

به نوشته اين روزنامه فرمانده هان نيروی انتظامی تهران می گويند که اين افراد از جمله ۷۵ نفری هستند که اين نيرو شامگاه دوشنبه طی عملياتی به نام « مرحله سوم جمع آوری اراذل و اوباش پايتخت » بازداشت شده اند.

روزنامه همشهری نوشته که نيروی انتظامی پيشتر برای بازداشت شدگان ضرب الاجل « اظهار ندامت و گرفتن تاييديه از شوراياری محل سکونت » داده بود اما چون آن ها اقدام به اين کار نکرده بودند ، ضمن بازداشت « برای عبرت ديگر متهمان و دلگرمی اهالی » در محله خود گردانده شدند.

نيروی انتظامی دو سال پيش نيز طرح مشابهی را به اجرا گذاشته بود و بازداشتگاه کهريزک که اکنون به دليل کشته شدن ۴ نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات بر اثر شکنجه در آن شهرت جهانی دارد ، به گفته فرماندهان اين نيرو از بقايای اجرای همان طرح است.

روزنامه جام جم نيز همزمان از فرجام قبض های جريمه بدحجابی خبری منتشر کرده و نوشته احمدرضا رادان جلانشين فرمانده نيروی انتظامی ادعا کرده که « در برخی مناطق کشور افرادی قصد داشتند قبض‌های جعلی را به عنوان مبارزه با بدحجابی توزيع کنند » بازداشت شده اند.

اين فرمانده ارشد نيروی انتظامی اشاره ای به هويت توزيع کنندگان قبض جريمه بدحجابی نکرده و البته توضيح نداده که چه کسانی قدرت و امکان دستگيری و صدور قبض جريمه برای بدحجاب ها در مناطق مختلف کشور را دارند.

« سوت ورشکستگی شرکت های هواپيمايی داخلی »

روزنامه جهان صنعت گزارشی منتشر کرده از وضعيت بحرانی شرکت های هواپيمايی داخلی و نوشته با به صدا در امدن سوت ورشکستگی شرکت های هواپيمايی داخلی ، يک ايرلاين خصوصی تعطيل شده است.

اين روزنامه از ايرلاين « ارم کيش » به عنوان شرکت هواپيمايی تعطيل شده نامبرده و با اشاره به اينکه « پيشبينی زيان‌های کلان و افتادن به ورطه ورشکستگی ايرلاين‌ها چندان سخت نبود » نوشته « از زمانی که نخجوانی رياست سازمان هواپيمايی را به عهده گرفته است گويی گوش شنوايی در اين سازمان پيدا نمی‌شود و اظهاراتی نظير ما پذيرای انتقاد سازنده هستيم و سازمان متعلق به رسانه‌هاست تعارفاتی بوده که در همان حد باقی ماند. »
XS
SM
MD
LG