لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

موشکی با سرعت هشت برابر صوت


آزمایش موشک هایپرسونیک در آمریکا
آزمایش موشک هایپرسونیک در آمریکا

به گزارش سايت آمريکايی وايرد، آزمايش تازه موشک های مافوق صوت يا «هايپرسونيک» که سرعت پروازشان هشت برابر سرعت صوت است با موفقيت به انجام رسيد.

اکنون ارتش آمريکا مجهز به جنگ افزاری است که می تواند در کمتر از نيم ساعت هر هدفی را در هر جای جهان مورد حمله قرار دهد.

به نوشته وايرد، موشک تازه به اين منظور طراحی شده که بتواند ساعتی ۶۱۰۰ مايل -هر مايل برابر يک کيلومتر و ۶۰۰ متر است- را پرواز کند. يعنی چيزی نزديک به هشت برابر سرعت صوت.

اين سايت می افزايد گرچه اين آزمايش نسبتا به سادگی انجام گرفت اما صرف بيش از ۲۰۰ ميليون دلار هزينه برای اين آزمايش می تواند ايالات متحده آمريکا را در پيشاپيش صف قدرت های نظامی مجهز به سيستم موشکی واکنش سريع جهانی قرار دهد.

به اين ترتيب با توجه به آزمايش تازه يک هواپيمای بی موتور به کمک موشکی به روی تاسيسات هسته ای دشمن يا محل جنگ افزارهای ميکروبی تروريست ها فرستاده می شود تا پيش از آنکه دير شود نسبت به خنثی سازی آنها اقدام شود.

پنتاگون کوشش های خود را در طراحی جنگ افزارهای سريعی متمرکز کرده است که به جای پرتاب بمب از فضا مانند موشک های هسته ای، صفيرکشان پرواز می کنند. اين موشک ها می توانند در کاهش مسايل ژئوپوليتيک موثر باشند اما مشکلات فنی تازه ای را به همراه دارند.

برای نمونه هنوز کسی چيز زيادی درباره پويايی شناسی سوخت اين جنگ افزارها که از طريق جو با سرعت هايپرسونيک پرتاب می شود نمی داند.

سايت وايرد می گويد ژنرال بازنشسته جيمز هاس کارترايت که به عنوان معاون فرمانده سيستم موشکی واکنش سريع جهانی و معاون ستاد مشترک و فرمانده استراتژيک ايالات متحده خدمت کرده بود می گويد بايد در مهر و موم شده پاکت اطلاعات را باز کنيم.

هم اکنون توجه ارتش ايالات متحده بر روی مسايل مربوط به مديريت گرمايی اين سيستم متمرکز شده است زيرا حرکت با اين سرعت دمای غيرقابل تصوری ايجاد می کند. از سوی ديگر مطالعات ارتش درباره نسبت ترکيب آلياژ برای اين سيستم روی فلزاتی مانند آلومينيوم، تيتانيوم، پولاد، تانتالوم، تنگستن، بافت های کربنی و سيليس متمرکز شده بود.

آزمايش تازه نشان داد که آلياژ استفاده شده آلياژ مناسبی است و به نظر می آيد طرح از ميان برداشتن دشمن در جهان دارد يک گام به واقعيت نزديکتر می شود.

XS
SM
MD
LG