لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

متکی: مذاکره با آمریکا می تواند ادامه یابد


منوچهر متکی: از میان دو گزینه تعامل و همکاری و تقابل ایران همیشه گزینه اول را ترجیح داده است.
منوچهر متکی: از میان دو گزینه تعامل و همکاری و تقابل ایران همیشه گزینه اول را ترجیح داده است.

بعد از گذشت دو روز از دیدار سفرای ایران و آمریکا در عراق، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفت که این گفت و گوها می تواند، ادامه داشته باشد.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای متکی که در نخستین اجلاس دادستان های پایتخت کشورهای اسلامی سخن می گفت، افزود: «مسئولان در حال بررسی مذاکرات انجام شده هستند. اگر به این نتیجه برسند که اراده ی لازم در خلال مذاکرات برای حل مشکل عراق وجود دارد اراده برای تصحیح سیاست ها نیز وجود دارد، می تواند این گفت و گوها ادامه پیدا کند.»


روز دوشنبه، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد با رایان کراکر، همتای آمریکایی خود دیدار کرد. مذاکرات این دو تن که نخستین دیدار رسمی دیپلماتیک میان مقام های ایران و آمریکا بعد از قطع روابط بود، چهار ساعت و پشت درهای بسته انجام شد.


ساعتی پس از مذاکرات نیز طرف ایرانی از ادامه یافتن مذاکرات در یک ماه آینده سخن گفت، و همزمان سفیر آمریکا در بغداد نیز این مذاکرات را مثبت و سازنده توصیف کرد.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه همچنین به دور دوم مذاکرات لاریجانی - سولانا در مادرید اشاره کرد و گفت: «اکنون مصمم هستیم از حق عضویت در استفاده از تکنولوژی هسته ای با اهداف صلح آمیز استفاده کنیم.»


منوچهر متکی گفت از میان دو گزینه تعامل و همکاری و تقابل ایران همیشه گزینه اول را ترجیح داده است.


سخنان آقای متکی مبنی بر استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای زمانی بيان می شود که وزيران امور خارجه ۴۳ کشور اروپايی و آسيايی روز سه شنبه از جمهوری اسلامی ايران خواستند غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد و به شکل صلح آميز به اختلافات بر سر پرونده فعاليت های اتمی تهران خاتمه دهد.


آقای لاريجانی دبير شورای عالی امنیت ملی نیز روز چهارشنبه پیش از سفر به در مادريد برای ادامه گفت و گو با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اروپا، دور دوم گفت و گو را درباره برنامه هسته ای ایران گفت که ايران آماده رفع نگرانی های غرب در زمینه «برنامه صلح آميز هسته ای» خود است، البته اگر اين نگرانی ها، به گفته وی «بهانه گيری» نباشد.


وی همچنین افزود مذاکرات با آمریکا در عراق می تواند بر مساله هسته ای ایران تاثیر گذار باشد.


XS
SM
MD
LG