لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

روزنامه های چهارشنبه ایران؛ هفتم ارديبهشت ۱۳۹۰


روزنامه‌های چهارشنبه ايران از «اعتراض دانشجويان دانشگاه اميرکبير به افزايش ۷۰۰ درصدی هزينه خوابگاه دانشجويی» خبر داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنين از اولين ديدار محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای پس از علنی شدن اختلاف آنها در مورد برکناری وزير اطلاعات، و «نامه اعضای مجلس برای رسيدگی به تخلفات دولت در کميسيون اصل ۹۰» گزارش‌هايی منتشر کرده‌اند.

«دور جديد تنش در روابط ديپلماتيک جمهوری اسلامی با بحرين و کويت»، و تصويب کليات لايحه بودجه سال ۹۰ به‌رغم «اتفاق نظر مجلس‌ بر فاصله بودجه از واقعيت» از ديگر خبرهايی هستند که مورد توجه روزنامه‌های هفتم ارديبهشت‌ماه در ایران قرار گرفته‌اند.

اعتراض دانشجويان دانشگاه اميرکبير به افزايش ۷۰۰ درصدی هزينه خوابگاه دانشجويی

روزنامه روزگار از «تجمع اعتراض‌آميز دانشجويان دانشگاه اميرکبير تهران به افزايش ۷۰۰ درصدی هزينه خوابگاه دانشجويی» خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، «در پی افزايش ۷۰۰ درصدی قيمت خوابگاه‌های دانشجويی» روز سه‌شنبه دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير ضمن اعتراض به مشکلات صنفی و رفاهی خود «ابتدا با تجمع در مقابل سلف سرويس دانشگاه خواستار برکناری برخی از مسئولان اين دانشگاه شدند» و «ظرف‌های غذای خود را در اعتراض به آن چه بی‌کيفيتی غذای اين دانشگاه می‌دانستند در مقابل سلف سرويس چيدند».

روزگار نوشته است که دانشجويان معترض پلاکاردهايی با مضامين «قيمت خوابگاه، ديروز ۵۰ تومان، امروز ۳۵۰ تومان»، «افزايش ۷۰۰ درصدی قيمت خوابگاه‌ها، به چه قيمتی؟» و «اين تجمع قانونی و صنفی است، به مشکلات رفاهی دانشجويان توجه کنيد» نسبت به مشکلات رفاهی و صنفی خود اعتراض کردند.

اين روزنامه همچنين گزارش داده است که دانشجويان معترضان با سر دادن شعارهايی عليه برخی از مسئولان دانشگاه اميرکبير به سمت ساختمان مرکزی و معاونت دانشجويی دانشگاه حرکت کردند و «مقابل ساختمان مرکزی نشسته و اعلام کردند تا مشکلات صنفی‌شان حل نشود، اين محل را ترک نمی‌کنند».

به نوشته روزنامه روزگار، مدير امور دانشجويی صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم پيشتر از قطع يارانه غذا و خوابگاه دانشجويی خبر داده بود و «انجمن صنفی دانشگاه صنعتی اميرکبير نيز از ابتدای هفته گذشته با انتشار دو بيانيه صنفی ضمن اشاره به جزئيات مشکلات رفاهی و صنفی خود، دانشجويان را به برگزاری تجمع فراخوانده بود».

ديدار احمدی‌نژاد و خامنه‌ای پس از ماجرای برکناری وزير اطلاعات

دو روزنامه تهران امروز و روزگار گزارش داده‌اند که محمود احمدی‌نژاد شامگاه دوشنبه ۵ ارديبهشت برای اولين بار پس از مخالفت آشکار آيت‌الله خامنه‌ای با برکناری وزير اطلاعات، با رهبر جمهوری اسلامی ملاقات و مذاکره کرده است.

به نوشته روزنامه تهران امروز، علی محمد بزرگواری، از اعضای مجلس شورای اسلامی، خبر ديدار رئيس دولت با رهبر جمهوری اسلامی را تائيد کرده و گفته است که «دوشنبه شب اين ديدار صورت گرفته و احمدی‌نژاد در مورد مسائل جاری کشور با آيت‌الله ‌خامنه‌ای ديدار و گفت‌وگو کرده است».

روزنامه روزگار نيز در صفحه نخست خود با تيتر «ملاقات مهم رهبر با احمدی‌نژاد» نوشته است که بعد از عدم حضور احمدی‌نژاد در هيئت دولت چند روز است که خبرنگاران از وی بی‌خبرند و «هرچه اخبار رسمی در اين زمينه کمتر منتشر می‌شود بازار شايعات رونق بيشتری می‌گيرد، شايعاتی با عمر چند ساعت که زود تکذيب می‌شوند و گاهی هم تاييد اما اخبار تاييدشده به زحمت به دو خط می‌رسد».

اين روزنامه نوشته است که «روز دوشنبه ملاقات آيت‌الله مهدوی کنی و علی لاريجانی با احمدی‌نژاد تنها خبر رسمی موجود بود و روز سه‌شنبه نيز خبر ديدار مقام رهبری و رئيس جمهور، اخباری که هيچ خبر تکميلی بعد از آن منتشر نشده است».

ارجاع نامه اعضای مجلس برای رسيدگی به تخلفات رئيس دولت به کميسيون اصل ۹۰

روزنامه خراسان گزارش داده است که رئيس مجلس شورای اسلامی نامه تعدادی از نمايندگان درباره تخلفات دولت را به کميسيون اصل ۹۰ ارجاع داده است.

فاضل موسوی، عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس هشتم، به اين روزنامه گفته است که در اين نامه شماری از نمايندگان مجلس خواهان رسيدگی به «بی‌اعتنايی رئيس دولت و عدم اهتمام به اجرای قانون برنامه چهارم»، «عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه چهارم»، «تخلف مکرر در اجرای برنامه گسترش حوزه عملکرد دولت و عدم پاي‌بندی به سياست اصل ۴۴»، و «عدم ارائه به‌موقع لايحه بودجه» شده‌اند.

اين عضو کميسيون اصل نود همچنين گفته است که نامه نمايندگان مجلس «قبل از سال جديد» و «با استناد به گزارش‌های ديوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌ها» نوشته شده و امضاکنندگان آن از رئيس مجلس خواستار رسيدگی به «بی‌توجهی به قانون و عملکرد دولت شده بودند».

به نوشته روزنامه خراسان، «بنا بر ماده ۲۳۳ آيين‌نامه داخلی مجلس، اگر دولت و وزرا در عملکرد خود بر پايه قانون حرکت نکنند يا تخلفی داشته باشند، يکی از کميسيون‌ها يا ده نفر از نمايندگان می‌توانند موضوع را مطرح کرده و به هيئت رئيسه مجلس بدهند» و «اين موضوع پس از رسيدگی در کميسيون اصل ۹۰ به صحن می‌آيد و در آن جا رای‌گيری می‌شود و در صورت تصويب مجلس به قوه قضاييه برای رسيدگی ارجاع می‌شود».

رياست کميسيون اصل ۹۰ مجلس هشتم را در حال حاضر ابراهيم نکونام از مقام‌های پيشين قوه قضائيه و دادگاه ويژه روحانيت بر عهده دارد.

دور جديد تنش در روابط ديپلماتيک جمهوری اسلامی با بحرين و کويت

روزنامه‌های جام جم، کيهان و مردمسالاری ضمن انتشار واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به اخراج دبير دوم سفارت ايران از بحرين گزارش‌هايی از «دور جديد تنش در روابط ديپلماتیک تهران- منامه» منتشر کرده‌اند.

روزنامه جام جم نوشته است که پس از اخراج دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی از بحرين، دور جديد تنش در روابط ديپلماتيک تهران - منامه آغاز شده و «رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از احتمال جدی اقدام متقابل در اين زمينه خبر داده است».

به نوشته اين روزنامه، وزارت امور خارجه بحرين روز دوشنبه «ضمن احضار مهدی اسلامی، کاردار سفارت ايران، با تسلیــم يک يادداشت رسمی، او را از تصميم به اخراج حجت‌الله رحمانی آگاه ساخت» و با اعلام اين که دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی در بحرين «با يک شبکه جاسوسی در کويت ارتباط دارد» به وی ۷۲ ساعت مهلت داد تا بحرين را ترک کند.

کيهان نيز با تيتر «ايران در مقابل اقدامات خصمانه بحرين مقابله به مثل می‌کند» از قول رامين مهمانپرست نوشته است که «اقدام وزارت امور خارجه بحرين با هدف فرافکنی و عدم توجه به واقعيات صورت پذيرفته و اين قبيل اتهامات مغاير حسن همجواری و تلاش برای ثبات و امنيت منطقه‌ای و در راستای منويات تفرقه‌افکنانه برخی طرف‌های خارجی است».

روزنامه مردمسالاری درگزارشی به مرور «ادعای جاسوسی؛ از کويت تا بحرين» پرداخته و نوشته است که از ارديبهشت ۸۹ تاکنون مقام‌های کويت و اکنون مقام‌های بحرين ادعاهايی درباره کشف و محاکمه شبکه‌های جاسوسی وابسته به حکومت ايران و سپاه پاسداران را مطرح کرده و اين دو کشور تاکنون چند ديپلمات جمهوری اسلامی را به جاسوسی متهم و اخراج کرده‌اند.

به نوشته اين روزنامه، وزير خارجه کويت طی چند روز اخير بار ديگر طی مصاحبه با شبکه العربيه به طور رسمی حکومت ايران را «متهم به ارتباط با شبکه جاسوسی و دخالت در امور داخلی ديگران» کرد و از چنين اقداماتی «عميقا ابراز تاسف کرد»، اما مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفته است که «به نظر ما اظهارات وزير خارجه کويت در راستای منافع منطقه تلقی نمی‌شود».

تصويب کليات بودجه ۹۰ به‌رغم «اتفاق نظر در مجلس‌ بر فاصله بودجه از واقعيت»

روزنامه‌های جهان صنعت، ابتکار و مردمسالاری گزارش‌هايی از «تصويب کليات لايحه بودجه سال ۹۰» البته با تاخير چند ماهه منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، کليات لايحه بودجه سال ۹۰ روز سه‌شنبه در حالی به تصويب مجلس هشتم رسيد که «نمايندگان چه در مقام مخالف و چه در مقام موافق متفق‌القول بر اين اعتقاد بودند که بودجه به لحاظ ويژگی‌هايی که دارد، مناسب نيست، اما موافقان در دفاع عنوان کردند که هميشه رسم بر اين بوده کليات بودجه تصويب ‌شود و اگر کسی تذکری دارد يا موردی به نظرش بايد تغيير کند آن را به بخش جزئيات موکول کند».

اين روزنامه با تاکيد بر «اتفاق نظر بهارستان ‌بر فاصله بودجه از واقعيت» نوشته است که حتی «احمد توکلی، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس، لايحه بودجه سال ۹۰ و گزارش کميسيون تلفيق در مخالفت با کليات لايحه بودجه ۹۰ آن را مروج بی‌نظمی در هزينه‌کرد بودجه و تورم‌زا خواند و پيشنهاد کرد که اين لايحه توسط کميته‌‌ای متشکل از دولت و مجلس بازنويسی شود».

به نوشته جهان صنعت، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس، نيز در دفاع از مصوبات اين کميسيون در لايحه بودجه ۹۰ گفته است که «سقف بودجه با يک درصد کاهش به ۵۱۷ هزار ميليارد تومان رسيده است».

روزنامه ابتکار با تيتر «تصويب کليات بودجه ۹۰ در ميان اختلاف نمايندگان» و اشاره به اين که «سرانجام پس از چند ماه انتظار، روز سه‌شنبه لايحه بودجه ۹۰ به صحن علنی مجلس رفت» نوشته است که در حالی که غلامرضا مصباحی مقدم «از شفاف‎تر شدن بودجه» سخن گفته، احمد توکلی اعلام کرده است که «هر سال دريغ از پارسال. امسال نيز لايحه بودجه درهم‌ريخته‌تر از قبل، از اختيارات قوه مقننه می‌کاهد و برای اقتصاد کشور زيان‌آور است» و محمدرضا خباز، ديگر عضو مجلس، نيز گفته است که «رقم ۶۲ هزار ميليارد تومانی را برای هدفمندی يارانه‌ها در سال جاری، عامل فشار مضاعف به مردم و توليدکنندگان است».

روزنامه مردمسالاری نيز در گزارشی با تيتر «بودجه ۹۰، نه اشتغال را افزايش می‌دهد، نه تورم را کاهش» از قول عليرضا محجوب، نماينده مجلس هشتم، نوشته است که «لايحه بودجه ۹۰ خلاف وعده‌های اشتغال‌آفرينی است».

به نوشته اين روزنامه، حسينعلی شهرياری، ديگر عضو مجلس، نیز گفته است که «در لايحه بودجه ۹۰ به حوزه بهداشت توجه کافی نشده» و حتی محمدحسن ابوترابی فرد، نايب رئيس مجلس هشتم، نيز بر «فاصله معنادار لايحه بودجه ۹۰ با بودجه ايده‌آل عملياتی» تاکيد کرده است.
XS
SM
MD
LG