لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

ایران قصد ساخت دو نیروگاه جدید هسته ای را دارد


نیروگاه اتمی بوشهر به یک مسئله حساس سیاسی تبدیل شده است.
نیروگاه اتمی بوشهر به یک مسئله حساس سیاسی تبدیل شده است.

احمد فياض بخش، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، روز يکشنبه، ۲۶ فروردين، از برگزاری مناقصات بين المللی برای ساخت دو نيروگاه جديد اتمی در بوشهر خبر داد.


وی گفت که اين دو مناقصه از اين هفته به دو زبان فارسی و انگليسی برای رسانه ها و مطبوعات فارسی زبان و انگليسی زبان داخل و خارج کشور به چاپ خواهند رسيد.


دکتر فیاض بخش:اگر شرکت های آمريکايی برای ساختن نيروگاه های جديد تمايل داشته باشند آن را بررسی می کنيم.

دکتر فياض بخش افزود که در مدت زمان ۲۰ ساله می توان توان داخلی ساخت نيروگاه ها را از ۳۶ درصد به ۸۸ درصد رساند. وی هزينه ساخت اين دو نيروگاه ها را بين يک ميليارد ۴۰۰ ميليون دلار تا يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار خواند.


معاون سازمان انرژی اتمی گفت در ارتباط های غير رسمی از سوی شرکت های مختلف دنيا ابراز تمايل جدی شده است اما اين که کشورهای مختلف با اين مسئله به طور رسمی چگونه برخورد خواهند کرد تا پايان ۱۰ اوت بايد منتظر باشيم.


آقای فياض بخش افزود که اگر شرکت های آمريکايی برای ساختن نيروگاه های جديد تمايل داشته باشند آن را بررسی می کنيم ولی با حضور روس ها در نيروگاه بوشهر اين ترجيح وجود دارد که نیروگاه ها به روش روسی ساخته شوند اما نمی توان در این زمینه پيش بينی قاطعی کرد.


احمد فياض بخش در کنفرانسی خبری ابراز اميدواری کرد که بزودی اختلافات روسيه و ايران برای راه اندازی نيروگاه بوشهر بر طرف می شود.


توافق ایران و روسیه در مورد بوشهر


در هیمن حال معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت که مذاکرات اخير در مسکو و تهران به پاراف- تاييد- قرار دادی بين ايران و روسيه در روز پنجشنبه انجاميد که قرار است هفته آينده به امضای قطعی طرفين برسد و براساس آن مسايل مالی و بانکی مورد اختلاس حل و فصل خواهد شد.


وی افزود « قرار داد نيروگاه بوشهر که با «روس اتم» امضا شده تابع قوانين جمهوری اسلامی ايران است.»


آقای فياض بخش اظهار اميدواری کرد که در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ نيروگاه به بهره برداری فيزيکی و نوامبر ۲۰۰۷ به توليد برق برسد.


وی در مورد پايان يافتن مهلت زمان ارسال سوخت تا مارس سال جاری ميلادی گفت فعلا زمان ارسال سوخت به مرحله بحرانی نرسيده است.


سازمان انرژی اتمی ايران از روسيه خواسته است تا پايان ماه مارس ۲۰۰۷، ۱۱ فرودين ۸۶، سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به محل ساختمان آن ارسال کند .


مقام های هسته ای روسيه در ماه فوريه گفتند که ايران بدهی های خود را در رابطه با ساخت نيروگاه بوشهر پرداخت نکرده است.


محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران پس از آن اعلام کرد که ايران همه بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده است.


با اين حال سرگئی نويکف، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت که در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها ۵ ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.


روسيه در اوايل سال های ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت. اين کار تا کنون چند بار به دلايل فنی به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


XS
SM
MD
LG