لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

تاکید نشست پاریس بر خاورميانه عاری از سلاح کشتار جمعی


نیکلا سارکوزی همراه با اهود اولمرت و محمود عباس. (عکس:AFP)
نیکلا سارکوزی همراه با اهود اولمرت و محمود عباس. (عکس:AFP)

کشورهای شرکت کننده در نشست اتحادیه مديترانه در پاريس، روز يکشنبه، توافق کردند که برای تشکيل خاورميانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی با يکديگر همکاری کنند.


در بيانيه نهايی نشست پاريس که برای تشکيل «اتحاديه کشورهای حاشيه مديترانه» برگزار شد، آمده است: ۴۳ کشور جهان از جمله اسرائيل و کشورهای عرب در بيانيه پايانی اين اجلاس اعلام کردند که آنها موافقت کرده اند که «به طور مشترک و موثر تلاش کنند تا منطقه خاورميانه عاری از سلاح های کشتار جمعی باشد.»


در اين بيانيه همچنين آمده است که طرح خاورميانه عاری از تسليحات کشتار جمعی، ممنوعيت سلاح های هسته ای، شيميايی، بيولوژيکی و سيستم های شليک اين سلاح ها را نيز در بر گيرد.


در اين بيانيه مشخص نشده است که کشورهای امضاء کننده این بیانیه از جمله اسرائيل و سوريه در عمل چه تلاش هايی باید برای پيشبرد اين اهداف انجام دهند.


در اين بيانيه آمده است که طرح خاورميانه عاری از تسليحات کشتار جمعی، ممنوعيت سلاح های هسته ای، شيميايی، بيولوژيکی و سيستم های شليک اين سلاح ها را نيز در بر گيرد.

بيانيه اين اجلاس، «تروريسم را در تمامی اشکال آن» محکوم کرده و خبر از راه اندازی شش پروژه مهم داده است، از جمله ايجاد يک دانشگاه مشترک، همکاری در زمينه خورشيدی، مبارزه با آلودگی دريای مديترانه و آسان کردن شرايط اخذ ويزا برای دانشجويان.


اين بيانيه در مورد لزوم رعايت حقوق بشر در کشورهای عضو نیز تاکيد کرده است. اين در حالی است که سازمان های مدافع حقوق بشر کشورهای غربی برخی از کشورهای عضو از جمله سوريه و مصر را بارها به دليل زير پا گذاشتن حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده اند.


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه و ميزبان اين نشست خواستار احترام متقابل و همبستگی ميان کشورهای حاضر در اين کنفرانس شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رييس جمهوری فرانسه گفت: « برای ما اتحاد مديترانه يک رويا بود و هم اکنون اين امر يک واقعيت است.»


وی که در پايان اين اجلاس سخن می گفت، اعلام کرد: «مذاکرات چهار ساعته ميان کشورهای شرکت کننده موفقيت آميز بوده، اگر چه اختلاف نظراتی وجود داشته است...ولی همه ما اينجا حضور داريم.»


فرانسه تلاش زيادی برای حضور بشار اسد در اين اجلاس کرده بود و رييس جمهوری سوريه با ميشل سليمان رييس جمهوری لبنان و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، برای نخستين بار ملاقات و گفت و گو کرد.


آقای اسد زمانی که اهود اولمرت قصد ايراد سخنرانی داشت، جلسه را ترک کرد.


تقريبا تمامی رهبرانی که برای شرکت در اين اجلاس دعوت شده بودند، در پاريس حضور داشتند ولی معمر قذافی، رهبر ليبی دعوت برای شرکت اتحاد کشورهای حاشيه مديترانه را رد کرد.


XS
SM
MD
LG