لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

اسانلو دوباره تفهيم اتهام شد


منصور اسانلو، رييس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران. (عکس: کسوف)
منصور اسانلو، رييس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران. (عکس: کسوف)

در آستانه نخستين سالگرد بازداشت منصور اسانلو، رييس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، سه شنبه، برای تفهيم اتهام خود به دادسرای امنيت احضار شد.


وی در ۱۹ تيرماه سال گذشته توسط ماموران امنيتی بازداشت و پس از آن به پنج سال زندان محکوم شد.


بر اساس گزارش ها، تفهيم اتهام به آقای اسانلو در شرايطی انجام گرفت که قرار بود وی درهمان زمان برای ادامه معالجات پزشکی خود به بيمارستان لبافی نژاد تهران منتقل شود.


پروانه اسانلو، همسراين فعال کارگری، در پاسخ به اين پرسش که چه اتهامی به منصور اسانلو تفهيم شده است، به رادیو فردا گفت:«همان اتهام عليه امنيت ملی بوده که به آقای اسانلو تفهيم شده و چيز جديدی در کار نبوده است.»


داوود نوروزی، عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، نيز در اين مورد به رادیو فردا گفت: «اتهامی که در دادسرای امنيت به منصور اسانلو تفهيم شده، اقدام عليه امنيت ملی بوده است.»


او اضافه کرد:«در واقع، آقای اسانلو به خاطر فعاليت های سنديکايی بازداشت شد، اما اين اقدام عليه امنيت ملی برای هر فعال کارگری که بازداشت می شود، وارد می آيد.»


انتقال ناگهانی ریيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به دادسرای امنيت و تفهيم اتهام اقدام عليه امنيت ملی در حالی صورت گرفت که او در ارتباط با اعتصاب زمستان ۱۳۸۴ صدها کارگر شرکت واحد، از سوی دادگاه به اقدام عليه امنيت ملی محکوم شد و در حال حاضر، مشغول سپری کردن دوره محکوميت پنج سال زندان خود است.


آقای نوروزی همچنين افزود:« آقای اسانلو اين اتهام را نپذيرفته بوده و به همين دليل دادگاه، همان اتهام قبلی را دوباره تفهيم کرده است.»


در اين مورد، همسر آقای اسانلو به سايت دسترنج گفته است که در دادسرای امنيت مجددا درباره همان اتهامات قبلی ریيس هیئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد تفهيم اتهام صورت گرفته است، بدون آنکه اشاره ای به عمل مجرمانه وی شده باشد.


خانم اسانلو اشاره کرد که اسانلو ، سه شنبه، بدون حضور وکيل به دفاع از خود پرداخت و گفت آخرين باری که منصور اسانلو بازداشت شد، مسئولان قضايی از طرح اتهامات جديد به اين فعال کارگری خبر داده بودند.


داوود نوروزی، عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، بر اين اعتقاد است که قانون در مورد رييس هيات مديره اين تشکل کارگری اجرا نمی شود.


وی درهمين ارتباط، به مداوا نشدن به موقع ناراحتی چشم و بيماری قلبی رييس زندانی هيئت مديره اين تشکل کارگری اشاره کرد.


در همين ارتباط، می توان به نامه منصور اسانلو به سازمان های بين المللی در ماه گذشته اشاره کرد که درآن، وی شکنجه هايی را که در زندان عليه او به اجرا گذاشته شده بود، توضيح داد.


حمایت اتحادیه های بین المللی کارگری


دراين ميان، ادامه بازداشت آقای اسانلو در شرايطی که او، خانواده، وکلای مدافع و سازمان های حقوق بشری و اتحاديه های بين المللی کارگری، آن را غير عادلانه و غير قانونی ناميده اند، با فشارها بر سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه همراه بوده است.


از جمله در روزهای اخير، غلامرضا غلام حسينی، يکی از اعضای اين تشکل کارگری، که به گفته مسئولان آن، سعی داشت در جريان يک جشن با محمد باقر قاليباف، شهردار تهران و مديران شرکت واحد درباره دليل ممانعت از کار او در شرکت واحد، صحبت کند، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت شد.


داوود نوروزی در اين خصوص اشاره کرد که فشارهای اخير، جديد نيست و همواره بر سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه اعمال شده است.


وی گفت: «اين در حاليست که بر اساس قوانين، تشکل ها در ايران بايد آزادانه فعاليت کنند و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به قانون اساسی نسبت به ديگر قوانين بين المللی بيشتر احترام می گذارد و توجه دارد که فعاليت هايش خلاف قانون اساسی نباشد.»


آقای نوروزی افزود:« ما می خواهيم آزادانه فعاليت کنيم، اما به نظر می رسد که حکومت نمی خواهد که اين فعاليت ها آزادانه باشد.»


اين عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به اين پرسش که آيا اين فشارها تاثيری بر کار اين تشکل کارگری داشته است، پاسخ منفی داد و افزود:«سنديکا به رغم مشکلاتی که ايجاد شده، توانسته است رو به جلو حرکت کند. سنديکا قائم به شخص نيست و کار آن با نبود آقای اسانلو ناتمام نمی ماند.»


وی ضمن درخواست برای آزادی منصور اسانلو از زندان، بر لزوم حمايت اتحاديه های بين المللی کارگری از سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران تاکيد کرد:« حمايت سنديکاها و اتحاديه های کارگری در جهان است که می تواند فشارها را از روی دوش ما بردارد و با اين حمايت ها، جامعه کارگری ايران زودتر به اهداف خود خواهد رسيد.»


داوود نوروزی درهمين ارتباط به آزادی اکثر فعالان کارگری، از جمله محمود صالحی، از فعالان کارگر دراستان کردستان، در ماه های اخير اشاره کرد.


لازم به يادآوری است که برخوردهای صورت گرفته با سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران در ساليان گذشته همواره با انتقاد و اعتراض گسترده اتحاديه های بين المللی کارگری همراه بوده است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG