لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

زندانیان از شکنجه و تجاوز می گویند


اخيرا چند تن از زندانيان نامه ای نوشته و از وضعيت نابسامان زندان‌ها و پايمال شدن حقوق انسانی زندانيان شکايت کرده اند. در روزهای اخير متن نامه مهدی محموديان، روزنامه نگار زندانی، به آيت الله خامنه ای توسط چند سايت اصلاح طلب منتشر شد.

مهدی محموديان در ۲۵ شهريور ۸۸ بازداشت شد و اين نامه را در شهريورماه سال ۸۹ نوشت. اين روزنامه نگار زندانی در نامه خود خطاب به آيت الله خامنه ای نوشته است: « اولين و آخرين نامه ای که به شما نوشتم به تابستان ۸۶ برمی‌گردد که به عنوان يک شهروند و روزنامه نگار گزارشی از برخوردهای غيرانسانی با افرادی که اراذل و اوباش ناميده شده و به کهريزک منتقل شده بودند را در آن نوشتم، اما دريغ از هرگونه پاسخ و عکس العملی. نتيجه آن شد که در سال ۸۸ فرزند يکی از ياران نزديکتان يعنی فرزند آقای دکتر روح الامينی به همراه چند جوان ديگر در آن شکنجه‌گاه کشته شدند و تازه يادتان افتاد بايد دستور تعطيلی آن بازداشتگاه را صادر کنيد.»

مهدی محموديان در اين نامه به وضعيت زندان‌های کچويی، رجايی شهر و اوين اشاره کرده و از دسترس بودن مواد مخدر به فراوانی حکايت می‌کند. او همچنين در نامه خود نوشته در بندهای مختلف زندان رجايی شهر عمل لواط به صورت امری قانونی و قابل پذيرش درآمده و اضافه می‌کند به جز مواردی که به خاطر چند نخ سيگار يا يک بار مصرف مواد مخدر و با رضايت طرفين و آزادانه صورت گرفته، بارها شاهد تجاوز به زندانيان بوده است.

او خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: « در زندان رجايی شهر تحت امر شما فرزندان و شهروندان کشور تحت امرتان با قيمت دويست و پنجاه هزار تومان اجاره داده می‌شوند.»

مهدی محموديان به ضرب و شتم و جرح زندانيان، وجود بيماری ايدز و ساير بيماری‌های واگيردار بين زندانيان، تهديد به بازداشت اعضای خانواده زندانيان، محاکمه‌های غيرعلنی، بازجويی‌های خلاف قانون، اعتراف گيری و برخوردهای غيرانسانی با زندانيان سياسی که پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت شده اند نيز اشاره کرده و می‌نويسد: «آقای خامنه ای همه اينها که در زندان‌های امنيتی شما در جريان است توسط سربازان گمنام شما در وزارت اطلاعات و به خصوص سپاه پاسداران به انجام می رسد.»

مهدی محموديان که هم اکنون در زندان رجايی شهر زندانی است، درمدت بازداشت دچار عفونت ريوی شده و نيمی از ريه‌اش به طور کامل از بين رفته است.

در همين حال هاشم خواستار، معلم بازنشسته و زندانی عقيدتی که ۲۱ ماه است در زندان وکيل آباد مشهد به سر می برد در نامه ای سرگشاده به رئيس قوه قضاييه و وزير اطلاعات ايران از عدم استقلال قضات، بدرفتاری با زندانيان، دادرسی‌های غيرعادلانه، اعمال غيرقانونی بعضی مسئولان قضايی و نظامی و انتظامی شکايت کرده است.

همسر هاشم خواستار درباره آخرين وضعيت همسرش به راديو فردا می‌گويد: «من شنبه هفته گذشته او را ديدم. اين شنبه چون تعطيلی بود ملاقات با زندانی‌ها لغو شد. او هميشه در رابطه با بهداشت و غذای زندان صحبت می‌کرد و وضعيت زندان او مانند قديم است و فرقی نکرده و خودش در نامه ای به رئيس قوه قضاييه نوشته است.»

هاشم خواستار در سال ۸۹ برای جراحی دستگاه گوارش با دست بند و پابند و لباس زندان به بيمارستان امام رضای مشهد اعزام شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. همسر هاشم خواستار درباره دسترسی او به غذای مناسب و دارو چنين می‌گويد: « وقتی او را از بيمارستان آوردند گفتند روز تعطيل است و از بيرون دارو نگرفتند و گفتند داروخانه داخل زندان هم تعطيل است. از نظر غذايی هم هر چيزی خودش تصميم می‌گرفت استفاده می کرد و الحمدالله الان بهتر است.»

هاشم خواستار در نامه سرگشاده خود به رئيس قوه قضاييه و وزير اطلاعات که توسط کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران منتشر شده، نوشته است ماموران امنيتی در بازجويی‌ها از زندگی شخصی او پرسيده‌اند و او را ميان سارقين و معتادان مواد مخدر نگهداری کرده اند و زمان دادگاهش تنها شش دقيقه طول کشيده و طی آن به شش سال زندان محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG