لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

تشدید نگرانی‌ها از انتقال زندانیان زن به «کهریزک دوم»


رضا خندان، همسر نسرین ستوده
رضا خندان، همسر نسرین ستوده
زنان زندانی سیاسی از زندان رجایی‌شهر کرج به «زندان قرچک ورامین» منتقل شده‌اند،‌ زندانی که اخبار نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت آن منتشر شده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده وکیل و چهره سرشناس حقوق بشر در ایران که ماه‌هاست در زندان به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید بر اساس آنچه در آخرین ملاقات از خود خانم ستوده شنیده، ممکن است او هم یکی از زنانی باشد که به قرچک منتقل شده‌اند.

  • آقای خندان، آخرین اطلاعات شما در مورد وضعیت خانم ستوده چیست؟

ما آخرین بار سه‌شنبه هفته گذشته خانم ستوده را به صورت کابینی ملاقات کردیم که اولین ملاقات ما بعد از انتقال او به بند متادون بود و متأسفانه شرایط از جهات مختلف به خصوص از نظر بچه‌ها بدتر شده است.

  • گویا در این ملاقات خانم ستوده از انتقال خود به زندان دیگری خبر داده است؟

هم خانم ستوده و هم پرسنل آنجا به طور قطع گفته‌اند تمام زندانیان این بند اعم از سیاسی و غیرسیاسی به زندانی در اطراف ورامین منتقل خواهند شد.

همسر من هم این موضوع را عنوان کرد، ولی از شرایط زندان جدید خبر نداشت و بیشتر نگران رفت و آمد ما بود در گرمای تابستان و راه دور. فکر می‌کنم اگر از وضعیت آنجا اطلاع داشت نگرانیش خیلی بیشتر از این بود، چون اکنون خبرهای بسیار نگران‌کننده‌ای از آن زندان رسیده است.

  • پس تنها خانم ستوده نیست که احتمال می‌دهید به زندان دیگری منتقل شده باشد، بلکه سایر زنان زندانی نیز شامل این جابه‌جایی می‌شوند؟

من مطمئن نیستم از سه‌شنبه به این طرف خانم ستوده را منتقل کرده‌اند یا نه، چون هیچ خبری نداریم.

من یک روز بعد از ملاقات یعنی روز چهارشنبه به زندان اوین مراجعه کردم و پیگیر اوضاع شدم، ولی گفتند به دلیل جابه‌جایی تلفن‌ها پاسخگو نیست و باید منتظر بمانیم که یا خودشان تماس بگیرند و یا از زندان جدید خبر بگیریم که اطراف ورامین است.

در این سه روز تعطیلی هم نتوانستیم خبری بگیریم و تا این لحظه خبری نداریم. ولی روز سه شنبه در ملاقاتی که با خانم ستوده داشتیم، به آنها گفته بودند به طور قطع منتقل خواهند شد.

  • آقای خندان، از زندانی که در اطراف ورامین است به عنوان «کهریزک دوم» یاد می‌کنند. این توصیف‌ها نگرانی خانواده‌ها را تشدید می‌کند؟

چیزی فراتر از نگرانی است. باید بگویم چه همسر مرا همراه دوستانش به آن زندان ببرند یا نبرند، در اصل قضیه مبنی بر اینکه آنجا فاجعه‌ای درحال اتفاق است تغییری ایجاد نمی‌کند.

همسر من یک نفر از صدها زندانی است که ممکن است به آنجا منتقل شود. کما اینکه زندانی‌های دیگر را هم از رجایی شهر و سایر زندان‌ها به آنجا برده اند. ولی با انتقال نفرات بیشتر به آنجا نگرانی ما هم به همان میزان بیشتر می‌شود.

  • در مورد پرونده خانم ستوده، ظاهراً هنوز قرار بازداشت هم برای او صادر نشده است؟

خانم ستوده بازداشت موقت هم ندارد. از ماه دهم به این طرف مهلت قرار بازداشتش تمام شده است.

آخرین قرار بازداشت او اوایل ماه نهم صادر و مهلت آن تمام شده است و متأسفانه از آن تاریخ به این طرف نه به خودش و نه وکلایش قرار بازداشت دوباره را ابلاغ نکرده‌اند و تا همین امروز نزدیک چهار ماه است که بدون قرار بازداشت در زندان به سر می‌برد.

هیچ حکم قضایی در مورد بازداشت خانم ستوده وجود ندارد و درست مثل کسی است که از خیابان او را بگیرند و ببرند جایی نگه دارند.
XS
SM
MD
LG