لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

درخواست دو سناتور آمریکایی برای لغو سفر هیات اروپایی به تهران


جين شاهين و بن کاردين
جين شاهين و بن کاردين
جين شاهين و بن کاردين، دو سناتور آمریکایی، در نامه ای به پارلمان اتحاديه اروپا، خواستار لغو سفر هياتی از اين نهاد به ایران شده‌اند. این هیات اتحادیه اروپا تصمیم دارد اواخر ماه ميلادی جاری، اکتبر، به ايران سفر کند.

اين دو سناتور حزب دمکرات در اين نامه که روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه، تهیه شده است، از مارتين شولتز، رئيس پارلمان اروپا، خواسته اند که به دلايل نقض مکرر حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی و بی اعتنايی تهران به درخواست های بين المللی در مورد برنامه هسته ايش، سفر هياتی از اين پارلمان به تهران را لغو کند.

سناتور جين شاهين و سناتور بن کاردين چهارشنبه در این نامه نوشته اند که فرستادن هیاتی برای يک سفر هفت روزه به ايران در اين مقطع زمانی «حساس»، فرستادن علامتی اشتباه به دولت ايران است.

اين نامه که در سايت های سناتور شاهين از نيو همپشاير و کاردين از مری لند منتشر شده، اين سفر را «نسنجيده» می خواند.

اين دو سناتور پيشتر نيز در تشديد تحريم ها عليه ايران فعال بوده اند. سناتور شاهين و سناتور کاردين از تحريم های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران، ابراز خرسندی کرده اند.

قدرت‌های غربی می‌کوشند تا با افزایش فشارها بر ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به شفاف‌سازی بیشتر در برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز خود و توقف غنی‌سازی اورانیوم وادار کنند، اما جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته و نگرانی‌ها در خصوص این برنامه را بی‌اساس می داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از اعضای پارلمان اروپا نيز با سفر اين هيات ۹ نفری به ايران که از ۲۷ اکتبر آغاز و تا دوم نوامبر ادامه ميابد، مخالفت کرده اند ولی رهبران احزاب مختلف حاضر در پارلمان اروپا با اين سفر موافقت کرده اند.

اعضايی از طيف های مختلف سياسی حاضر در پارلمان اروپا، در اين هيات حضور خواهند داشت. اتحاديه اروپا بارها به شدت نقض حقوق بشر در ايران را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG