لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

«جنگ با ایران را متوقف کنید»


نگرانی از حمله آمریکا به ایران، که اخیرا در رسانه ها نیز بازتاب گسترده ای یافته است ، موجب شده که برخی از سیاستمداران، نظامیان و پژوهشگران آمریکایی مانند «وسلی کلارک»، از فرماندهان پیشین ارتش آمریکا و «ری تکیه»، از مرکز تحقیقاتی شورای روابط خارجی، پیشنهادات و فعالیت هایی برای جلوگیری از حمله احتمالی آمریکا به ایران، در پیش گیرند.


«وسلی کلارک»، ژنرال بازنشسته آمریکایی که از وی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری یاد می شود، به همراه گروهی از ارتشیان آمریکایی که در افغانستان و عراق خدمت کردند، سایتی به نام «جنگ ایران را متوقف کنید» راه اندازی کرده است.


«وسلی کلارک» می گوید که تمامی آمریکایی ها می خواهند که ایران از مداخله در عراق و از توسعه سلاح هسته ای دست بردارد. وی می افزاید ولی جنگ با ایران در حال حاضر راه حل نیست و شاید اگر استراتژی درستی در پیش بگیریم هیچوقت لازم نباشد.


وی می گوید آیا بهتر نیست پیش از آنکه افراد بیشتری بمیرند و این امر موجب تغذیه گروه های افراطی شود با ایران گفتگو کنیم؟ آقای «کلارک» از مردم می خواهد که به وی ملحق شوند و به «جرج بوش» ، رییس جمهوری آمریکا، بگویند جنگ راه حل نیست.


«ری تکیه»، از مرکز تحقیقاتی شورای خارجی، نظری موافق با «وسلی کلارک» دارد. وی در مقاله ای که در شماره اخیر نیوزویک به چاپ رسیده ، می گوید که واشینگتن باید حقایق تلخی را بپذیرد که ایران مبدل به قدرت منطقه شده و رژیم این کشور پا بر جا است. وی می گوید آمریکا همان سیاستی را باید با ایران در پیش بگیرد که با شوروی و چین درپیش گرفت.


وی می گوید علی رغم صحبت های تند وتیز ، رهبران ایران از لحاظ تاکتیکی فرصت طلب هستند و از پیش آمد جنگ جلوگیری می کنند.


وی می افزاید ساختار سیاسی جمهوری اسلامی نیز در حال تغییر است ولی نه به دلیل اصلاح طلبان بلکه به خاطر محافظه کاران پراگماتیست یا عمل گرا.


به نوشته «ری تکیه» علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و عباس محتاج، فرمانده پیشین نیروی دریایی ارتش، از جمله این پراگماتیست های محافظه کار هستند.


به گفته وی، سیاست خلاقانه تری از سوی آمریکا برای مذاکره و عادی سازی رابطه با ایران شاید بتواند این پراگماتیست ها را یاری دهد تا رابطه ایران و آمریکا را وارد دوره با ثبانی کنند.


XS
SM
MD
LG