لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

چینی: ايران نبايد به سلاح هسته ای مسلح شود


دیک چنی می گوید ايالات متحد برای بازداشتن ايران از دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای دست به «هر اقدامی» خواهد زد
دیک چنی می گوید ايالات متحد برای بازداشتن ايران از دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای دست به «هر اقدامی» خواهد زد

ديک چینی، معاون رييس جمهوری آمريکا روز جمعه، بيست و سوم فوريه، با تاکيد بر اينکه ايران نبايد به سلاح اتمی دست يابد، گفت تصور يک ايران مسلح به جنگ افزارهای هسته ای برای هيچ کس، چشم انداز خوشايندی نيست.


معاون رييس جمهوری آمريکا گفت ايالات متحده برای بازداشتن ايران از دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای دست به «هر اقدامی» خواهد زد.


آقای چینی که يک روز پس از انتشار گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت های هسته ای ايران سخن می گقت، افزود:« آمريکا هيچ گزينه ای را از روی ميز کنار نگذاشته است.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديک چینی در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی «يو اس ای.بی.سی» گفت:«ما اميدواريم که بتوانيم مساله را از طريق ديپلماسی حل کنيم.»


با اين حال، آقای چینی تاکيد کرد که رييس جمهوری آمريکا «نشان داده که برای حل ديپلماتيک مساله دست به هر اقدامی خواهد زد» و او «هيچ گزينه ای را روی ميز کنار نگذاشته است».


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه ۲۲ فوريه در گزارش تازه ای تاييد کرده بود که ايران از اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد سرپيچی کرده است.


طبق قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت که در دوم دی ماه به اتفاق آراء به تصويب رسيد، ايران ملزم شد که ظرف ۶۰ روز تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. اين مهلت روز چهارشنبه دوم اسفند به پايان رسيد.


آمريکا و گزينه های پيش رو


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه ۲۳ فوريه گفت آمريکا با متحدان خود در منطقه که از سوی ايران احساس خطر می کنند، همکاری نزديک دارد.


آقای مک کورمک همچنين گفت که منافع آمريکا در خليج فارس ايجاب می کند که از جريان آزاد تجارت در منطقه استراتژيکی تنگه هرمز اطمينان حاصل کند.


شان مک کورمک ضمن اشاره به اينکه رياست جمهوری آمريکا آنجا که به منافع مردم مربوط می شود، هيچ گزينه ای را کنار نمی گذارد، افزود اما سياست گذاران کاملا مشخص کرده اند که «ما خود را به مسير ديپلماتيک متعهد می دانيم و اميدواريم که در اين زمينه ما و باقی جهان موفق شويم.» او افزود: « ما در اين راه بسيار سخن می کوشيم.»


نگرانی دولت بريتانيا


از سوی ديگر، و به رغم تکذيب هايی که در روزهايی اخير صورت گرفته، يک مقام بلند پايه بريتانيايی که خواست نامش فاش نشود به «تايمز» گفت اين نگرانی وجود دارد که جرج بوش رييس جمهوری آمريکا پيش از پايان دوره رياست جمهوری خود دست به اقدام نظامی عليه ايران دست بزند.


در صورت دستیابی ایران به جنگ افزارهای هسته ای درست نيست به اين کشور حمله نظامی شود و راه های ديپلماتيک تنها راه منطقی برای حل اين موضوع است
تونی بلر

اين مقام بریتانیایی به «تايمز» گفته که آقای بوش نمی خواهد مساله حل نشده ای را برای جانشين خود باقی بگذارد.


با وجود اين تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، روز پنجشنبه تاکيد کرده بود که علی رغم فعاليت هسته ای ايران، برنامه ای برای حمله نظامی به اين کشور وجود ندارد.


آقای بلر در مصاحبه با با يک شبکه خبری تاکيد کرده بود که به نظر وی در صورت دستیابی ایران به جنگ افزارهای هسته ای درست نيست به اين کشور حمله نظامی شود و راه های ديپلماتيک تنها راه منطقی برای حل اين موضوع است.


به گفته آقای بلر طرحی برای حمله به ايران در دست تهيه نيست و بسياری در پی يافتن راه حل ديپلماتيک و و سياسی برای رفع بن بست با دولت ايران بر سر برنامه هسته ای هستند.


پيشتر در همين زمينه، شبکه خبری بی بی سی، از قول منابع ديپلماتيکی که نامشان را اعلام نکرد، عنوان کرده بود که حمله نظامی احتمالی آمريکا به ايران، به جز تاسيسات هسته ای، همه زير ساخت های نظامی ايران از جمله پايگاه های دريايی و هوايی- موشکی را نيز در بر خواهد گرفت.


برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، در واکنش به گزارش بی بی سی، آن را مضحک خواند و مطالب مطرح شده از سوی منابع ناشناس در اين گزارش را تکذيب کرد.


XS
SM
MD
LG