لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

ده شورشی طالبان در جنوب افغانستان کشته شدند


شهر موسی قلعه تا دسامیر گذشته در دست نیروهای طالبان بود. (عکس:AFP)
شهر موسی قلعه تا دسامیر گذشته در دست نیروهای طالبان بود. (عکس:AFP)

پليس افغانستان روز شنبه اعلام کرد که ده نفر از شبه نظاميان طالبان، در استان جنوبی هلمند، در حالی که قصد مين گذاری در جاده را داشتند، بر اثر انفجار مين کشته شده اند.


مقامات افغان می گويند که اين انفجار در نزديکی شهر موسی قلعه در استان هلمند اتفاق افتاده است.


اين شهر برای حدود ده ماه از پايگاه های اصلی طالبان محسوب می شد، تا اينکه در دسامبر سال گذشته نيروهای ناتو به رهبری آمريکا و ارتش افغانستان کنترل اين شهر را به دست گرفتند.


محمد حسين عنديول، رئيس پليس استان هلمند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «يکی از فرماندهان طالبان به نام ملا جابر جز کشته شدگان است.»


شورشيان طالبان از مین گذاری برای حمله به نيروهای افغان و ۷۰ هزار نيروی بين المللی که برای کمک به دولت افغانستان در اين کشور حضور دارند بهره می برند.

شورشيان طالبان از مین گذاری برای حمله به نيروهای افغان و ۷۰ هزار نيروی بين المللی که برای کمک به دولت افغانستان در اين کشور حضور دارند بهره می برند.


۱۱۷ نفر از نيروهای بين المللی در افغانستان در سال جاری ميلادی بر اثر حمله شورشيان جان خود را از دست داده اند.


تلفات عملیات هوایی


در همين حال، فرماندار استان نورستان در شرق افغانستان، روز جمعه اعلام کرد که بر اثر حمله هوايی نيروهای آمريکايی به دو خودرو در این استان، ۲۲ غير نظامی از جمله يک زن و يک کودک کشته شده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ناتن پری، يکی از سخنگويان ارتش آمريکا اعلام کرد که هليکوپترهای آمريکايی، شبه نظاميان را در اين استان مورد هدف قرار داده اند.


اين سخنگوی ارتش آمريکا افزود که اين شبه نظاميان با خمپاره به يکی از پايگاه های ارتش آمريکا شليک کرده بودند. وی افزود هليکوپترهای ارتش آمريکا دو خودروی شورشيان را شناسايی، تعقيب و منهدم کردند.



ناتان پری افزود: «در اين دو خودرو جنگجويانی بودند که به سوی ما شليک کردند. ما گزارشی از تلفات غير نظاميان در دست نداريم.»


تاميم نورستانی، فرماندار استان نورستان در اين مورد گفت در اين حمله ۲۲ نفر غير نظامی کشته و هفت نفر ديگر زخمی شدند.


در يک حادثه ديگر در این کشور، مردان مسلح به يک پاسگاه پليس در جنوب استان قندهار حمله کرده و هشت مامور پليس افغان را کشتند.


در سال گذشته ميلادی، هشت هزار نفر بر اثر حملات شورشيان در اين کشور کشته شدند.


XS
SM
MD
LG