لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

اروپا عضویت ترکیه را مورد بازبینی قرار می دهد


معضل قبرس به عامل ايجاد تنش ميان اتحاديه اروپا و ترکيه تبديل شده و بر شهروندان ترک و اروپايی نيز تاثيرات منفی برجای گذاشته است.
معضل قبرس به عامل ايجاد تنش ميان اتحاديه اروپا و ترکيه تبديل شده و بر شهروندان ترک و اروپايی نيز تاثيرات منفی برجای گذاشته است.

وزيران خارجه ۲۵ کشور عضو اتحاديه اروپا در بروکسل تشکيل جلسه می دهند تا روند مذاکرات عضويت ترکيه را مورد بازبينی قرار دهند.


در جلسه روز دوشنبه ۱۱ دسامبر وزرای خارجه اتحاديه اروپا که بعنوان مقدمه مذاکرات اجلاس روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آينده رهبران اتحاديه محسوب مي شود، به ترکيه پيشنهاد خواهد شد که فرودگاه ها و بنادر خود را بر روی قبرس يونانی نشين باز کند، در غير اين صورت مذاکرات به حالت تعليق در خواهد آمد.


ترکيه هفته گذشته پيشنهاد کرد يک فرودگاه و بندر خود را بر روی بخش يونانی قبرس بگشايد. اما فنلاند رییس دوره ای اتحاديه اروپا اين پيشنهاد را ناکافی دانست و اعلام کرد که هشت ماده از دستور مذاکرات با ترکيه را به حالت تعليق در می آورد.



طرفداران پيوستن ترکيه به اتحاديه در ميان شهروندان ترک تا کمتر از ۳۵ درصد کاهش يافته و در ۵ کشور بزرگ اروپا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ايتاليا و اسپانيا نيز، تنها ۲۶ درصد شهروندان موافق پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا هستند.آژانس خبر ترک

در جلسه روز دوشنبه وزرای خارجه اتحاديه اروپا، کشورهای فرانسه، آلمان، اتريش و قبرس يونانی نشين سعی خواهند کرد موارد بيشتری از مذاکرات با آنکارا به حالت تعليق درآيد، تا با فشارآوردن به ترکيه، این کشوررا به عمل کردن به پروتکل وحدت گمرکی که سال گذشته آن را امضا کرده، ناچار سازند.


آنکارا که با دقت اجلاس امروز وزرای خارجه اروپا را تعقيب مي کند، اميدوار است بخش های ديگری از ۳۵ ماده مذاکرات الحاق به اروپا به حالت تعليق درنيايد.


معضل قبرس که به عامل ايجاد تنش ميان اتحاديه اروپا و ترکيه تبديل شده، بر شهروندان ترک و اروپايی نيز تاثيرات منفی برجای گذاشته است.
به گزارش آژانس خبرترک ، طبق آخرين نظر سنجی ها، طرفداران پيوستن ترکيه به اتحاديه در ميان شهروندان ترک تا کمتر از ۳۵ درصد کاهش يافته و در پنج کشور بزرگ اروپا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ايتاليا و اسپانيا نيز، تنها ۲۶ درصد شهروندان موافق پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا هستند.


XS
SM
MD
LG