لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

ورلد پرس فوتو: برنده جایزه عکس خبری سال ساختگی نیست


عکس از پل هانسون،‌۲۰۱۲، برنده جایزه عکس خبری سال
عکس از پل هانسون،‌۲۰۱۲، برنده جایزه عکس خبری سال
برخلاف اظهار نظرها و انتقادهايی که در روزهای اخير در مورد اصالت عکس تشييع جنازه در غزه برنده جايزه عکس خبری سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود اکنون اصالت آن توسط مسئولان « ورلد پرس فوتو» تاييد شده است.

سايت آمريکايی «هافينگتون پست» می نويسد که برخی از گزارشهای منتشر شده در رسانه ها ادعا کرده بودند که اين عکس احتمالا ترکيب دستکاری شده ای از سه عکس متفاوت است.

به عنوان مثال در گزارشی که در وب سايت «اکستريم» منتشرشده بود ادعا می شد که سه عکس مختلف روی هم چاپ شده و محصول نهايی نيز توسط نرم افزارهای ديجيتال به شدت دستکاری شده است.

در گزارشهای رسانه ای ديگر نيز به اين نکته اشاره می شد که پل هانسون، عکاس سوئدی اين تصوير عکس خام را که می تواند اصالت اين تصوير را تاييد کند به مراجع و داوران مسابقه عکس خبری سال ارائه نداده است و به اين ترتيب شايعات در مورد ساختگی بودن اين عکس افزايش يافت.

اين عکاس سوئدی تمامی اين ادعاها را رد کرده در يک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده که از طريق نهادهای مسئول و موثق به اين شايعات پاسخ خواهد داد.

همزمان موسسه « ورلد پرس فوتو» که همه ساله مسابقه عکس خبری سال را برگزار می کند تحقيقات مجددی را در اين زمينه انجام داده است.

اين موسسه در بيانيه مطبوعاتی خود که روز سه شنبه منتشرشده است جزييات اين تحقيقات توسط يک هيئت فنی را تشريح کرده و می گويد:«ما عکس خام را که د راختيار ورلد پرس فوتو قرار گرفته است و همينطور تصوير نهايی ديجيتال را بررسی کرده ايم. مشخص است که تصوير نهايی توسط ابزارهای ديجيتال اما با در نظر گرفتن رنگ و نور طبيعی در محل عکاسی و شيوه های مرسوم در عکاسی جهانی تقويت و تصحيح شده است. اما تحقيق ما نشان می دهد که به غير از اين هيچ اثری از دستکاری و يا تقلب در عکس اصلی ديده نمی شود.»

«هافينگتون پست» می افزايد که برخی رسانه ها از جمله وب سايت « اکستريم» مدعی شدند که پل هنسون پس از گرفتن عکس اصلی متوجه می شود که تصوير بسيار تاريک و پر از سايه است. وی سپس تصاويری از عکس ديگر خود را به اين تصوير می افزايد و بعد هم تا حدی غيرواقعی و تقلب آميز بر نور موجود در تصوير افزوده و سايه های آن را پاک می کند.
« پل هنسون» در پاسخ خود که در وب سايت « نيوز» منتشر شد تاکيد کرد که اين عکس ترکيبی از تصاوير گوناگون و يا ساختگی و جعلی نيست. وی افزود :« هيچيک از عکس های من به اين اندازه مورد تحقيق قرار نگرفته اند. اين تصوير را چهار داور معتبر و کارشناس عکس در سطح جهان بررسی کرده اند.»

طبق مقررات مربوط به شرکت در مسابقه عکس خبری سال مضمون واقعی و اصلی تصوير نبايد به هيچ وجه دگرگون شود و فقط حدی از روتوش عکس مجاز است که در حال حاضر در صنعت عکاسی جهان جايز شمرده می شود.

پل هنسون در پاسخ خود به اين ايرادها و ادعاها گفت که با کار روی نسخه اصلی عکس توانسته است نور طبيعی محيط را تقويت کند و به هيچ وجه از شيوه های تقلب کارانه استفاده نکرده است.
XS
SM
MD
LG